www.szkoleniadrogowe.pl

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz procedury zmiany organizacji ruchu – stała i tymczasowa organizacja ruchu. Wprowadzanie organizacji ruchu na drodze. Prawo, teoria i praktyka.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
stacjonarne dwudnioweGdańsk09.07.2025 Original price was: 1150,00 zł.Current price is: 1100,00 zł.
stacjonarne-dwudniowegdansk
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

SZKOLENIE DWUDNIOWE STACJONARNE – Gdańsk: 09 – 10 lipiec 2025 roku  Hotel Admirał **** ul. Tobiasza 9 80-837 Gdańsk (w cenie uwzględniony jest lunch i przerwa kawowa, natomiast koszty noclegu pozostają we własnym zakresie).

Grupa dedykowana:

Szkolenie stanowi swoisty kompleksowy rarytas dla ekspertów w dziedzinie organizacji ruchu drogowego, którzy mają długoletni staż w projektowaniu, opiniowaniu i zatwierdzaniu organizacji ruchu a przy tym stykają się z problemami praktycznymi, projektowymi, proceduralnymi i prawnymi dotyczącymi organizacji ruchu.

W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są projektanci organizacji ruchu, zarządcy dróg publicznych, organy zarządzające ruchem na drogach oraz organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach. Szkolenie może okazać się także przydatne dla wykonawców robót drogowych oraz dla projektantów drogowych.

Szkolenie dedykowane jest dla osób, które w sposób kompleksowy chcą podczas dwóch dni szkoleniowych zaznajomić się z tematyką procedur zmian w organizacji ruchu na drogach publicznych oraz zasadach wprowadzania zatwierdzanych projektów organizacji ruchu. Program szkoleniowy uwzględnia zmiany w interpretacji przepisów i procedur z ostatnich 3 lat (lata 2023 – 2025) w dziedzinie projektowania organizacji ruchu drogowego oraz procedur zmian w organizacji ruchu drogowego. Trener w sposób niezwykle ciekawy i intrygujący pokazuje zależności pomiędzy kształtem projektowanych organizacji ruchu, a finalnym sposobem ich zatwierdzania, z uwzględnieniem konsekwencji prawnokarnych, administracyjnych i wykroczeniowych dla uczestników systemu zarządzania ruchem na drogach. Szkolenie łączy w sobie aspekty praktyczne, projektowe i prawne.

Trener jest wieloletnim praktykiem w dziedzinie organizacji ruchu drogowego, w tym autorem wielu pozycji naukowych, badawczych i praktycznych dedykowanych dla uczestników systemu zarządzania ruchem na drogach. Jest także autorem jedynej w Polsce pozycji zajmującej się kompleksowo tematyką procedur zmian w organizacji ruchu drogowego „Zarządzanie Ruchem Drogowym. Komentarz Praktyczny (2020)”.

Zważywszy na skomplikowany charakter przedstawianej materii oraz wielowątkowość prezentowanych przypadków szkolenie odbywa się jedynie w wersji dwudniowej w trybie stacjonarnym w wybranych miastach w Polsce.

Cel szkolenia:
  • Zrozumienie procedur zmiany organizacji ruchu,
  • Wskazanie podstaw zmiany organizacji ruchu,
  • Celowość zmian w organizacji ruchu.
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z uzgadnianiem projektów organizacji ruchu,
  • Rola uznaniowości (uznanie administracyjne) organu zarządzającego ruchem,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami,
  • Rola projektanta organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Rola organów administracji publicznej opiniujących projekty organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Forma, charakter i znaczenie wydawanych opinii do projektów organizacji ruchu,
  • Rola organów administracji publicznej zatwierdzających projekty organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Rozwiązywanie sytuacji nietypowych w procedurze zmiany organizacji ruchu,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na odcinkach jednorodnych,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na drogach publicznych na nieruchomościach niebędących własnością zarządcy drogi publicznej.
  • Zrozumienie procedur wprowadzania organizacji ruchu,
  • Zasady wprowadzenia zatwierdzonej organizacji ruchu,
  • Skuteczne dokonywanie zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Konsekwencje prawne braku zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Wykonywanie obligatoryjnej kontroli prawidłowości wprowadzenia stałej organizacji ruchu,
  • Zasady, tryb i sposób wykonywania kontroli czasowych organizacji ruchu na drodze,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z wprowadzaniem organizacji ruchu,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami przy wprowadzaniu organizacji ruchu,
  • Rola projektanta organizacji ruchu, Policji i organu zarządzającego ruchem na drodze we wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Dopuszczalne zmiany przy wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Niezgodność zatwierdzonej organizacji ruchu z wprowadzoną organizacją ruchu,
  • Odpowiedzialność karna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Odpowiedzialność administracyjnoprawna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Egzekwowanie prawidłowego wprowadzenia organizacji ruchu.
Program szkolenia:

Szkolenie to łączy w sobie dwa programy szkoleniowe:
• DZIEŃ I: Procedury zmiany organizacji ruchu na drodze publicznej – stała i czasowa organizacja ruchu. Prawo, teoria i praktyka.
• DZIEŃ II: Wprowadzanie organizacji ruchu na drodze. Prawo, praktyka i organizacja.

DZIEŃ I:

1. Wprowadzenie do zarządzania ruchem na drogach i organizacji ruchu drogowego.
2. Granice zarządzania ruchem na drogach.
3. Wzajemny stosunek zakresowy ustawowych pojęć „zarządzania drogą” i „zarządzania ruchem na drodze”.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
4. Projekty organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach.

a. Charakterystyka projektów organizacji ruchu.

I. projekt stałej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
II. projekt czasowej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
III. uproszczony projekt organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
IV. zmienny projekt organizacji ruchu.

b. Wymagania formalne dla projektu organizacji ruchu.

I. Plan orientacyjny,
II. Plan sytuacyjny,
III. Opis techniczny,
IV. Przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu,
V. Projektant organizacji ruchu,
VI. Podpis projektanta organizacji ruchu.

c. Kwalifikacja prawna projektów organizacji ruchu,

I. Zatwierdzony projekt organizacji ruchu jako czynność organizacyjno-techniczna,
II. Konsekwencja statusu prawnego projektu organizacji ruchu dla procedury zmiany organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

5. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów organizacji ruchu.
6. Procedura zmiany organizacji ruchu (stałej lub czasowej).

a. Rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,

I. Opinie zarządcy drogi publicznej,
II. Opinie Policji,
III. Inne opinie,
IV. Charakter wydawanych opinii (pozytywne, negatywne, opinie z uwagami)
V. Wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu,
VI. Rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii,

b. Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu,
c. Odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek
d. Odrzucenie projektu organizacji ruchu,
e. Pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem)
f. Pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.

7. Brak stosowania regulacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w procedurze zmiany organizacji ruchu,
8. Konsekwencje braku stosowania regulacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w procedurze zmiany organizacji ruchu:

a. pełnomocnictwa i upoważnienia,
b. termin na rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,
c. opłaty skarbowe w procedurze zmiany organizacji ruchu.

Dyskusja, liczne przykłady z praktyki/kazusy, przykłady wydawanych opinii, ocena prawidłowości opinii, ocena prawidłowości zatwierdzeń.

9. Rola uznania administracyjnego w zatwierdzaniu projektów organizacji ruchu.
10. Współpraca z innymi organami administracji publicznej w sprawach zarządzania ruchem na drogach.
11. Zatwierdzanie organizacji ruchu na odcinkach jednorodnych dróg publicznych.
12. Zatwierdzanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach dróg publicznych,
13. Zatwierdzanie organizacji ruchu na połączeniu drogi publicznej i drogi wewnętrznej,
14. Zatwierdzanie organizacji ruchu na węzłach,
15. Zatwierdzanie organizacji ruchu na drogach publicznych położonych na gruntach niebędących własnością zarządcy drogi publicznej,
16. Wzajemne konflikty organów zarządzających ruchem na drogach,

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

17. Publiczny dostęp do zatwierdzanych projektów organizacji ruchu (uwarunkowania prawne i projektowe).
18. Rozwiązywanie spraw spornych w zakresie organizacji ruchu drogowego na linii projektant-zarządca drogi publicznej-organ zarządzający ruchem.
19. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.
20. Możliwości kwestionowania sposobu dokonanego zatwierdzenia projektu organizacji ruchu (rozstrzygnięcia nadzorcze, wezwanie do usunięcia naruszeń, droga sądowa).

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

21. Projekt stałej organizacji ruchu jako warunek niezbędny do uzyskania:

a. decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę,
b. zgłoszenia robót budowlanych,
c. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

22. Relacja zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu do planowanych zajęć pasa drogowego w trybie ustawy o drogach publicznych.

DZIEŃ II:

1. „Zatwierdzenie” projektu organizacji ruchu a „wprowadzenie” projektu organizacji ruchu na drodze.
2. Wprowadzenie organizacji ruchu jako element składowy procedury zmiany organizacji ruchu.
3. Zagadnienia ogólne – legalność znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w kontekście skutecznego wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

4. Pojęcie „jednostki wprowadzającej organizację ruchu”.

– „jednostka wprowadzająca” stałą organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” czasową organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” uproszczoną organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” zmienną organizację ruchu.

5. Terminy wprowadzenia organizacji ruchu wynikające z zatwierdzenia organizacji ruchu:

– termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu,
– termin na przywrócenie poprzedniej stałej organizacji ruchu w czasowych zatwierdzeniach organizacji ruchu,

6. Termin wprowadzenia organizacji ruchu a termin ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
7. Określanie terminu na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

8. Zawiadamianie przy wprowadzaniu organizacji ruchu

a. Organ zarządzający ruchem,
b. Zarząd drogi,
c. Policja.

9. Prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu, wobec których wpłynęły zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu.
10. Elementy zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu:

a. Zawiadamianie przy stałych organizacjach ruchu,
b. Zawiadamianie przy czasowych organizacjach ruchu,
c. Zawiadamianie przy zmiennych organizacjach ruchu.
d. Relacja daty, czasu, miejsca.

11. Sprzeciwy do zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w uproszczonych organizacjach ruchu.
12. Kolizje przy wprowadzeniu organizacji ruchu.
13. Forma dokonywanych zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w kontekście skuteczności składanych zawiadomień:

a. forma pisemna,
b. forma elektroniczna,
c. forma ustna i notatki służbowe.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

14. Komisyjne wprowadzenie organizacji ruchu.

a. przy udziale projektanta organizacji ruchu,
b. przy udziale Policji,
c. przy udziale zarządcy drogi,
d. przy udziale organu zarządzającego ruchem,
e. przy udziale innych podmiotów.

15. Tworzenie protokołów z wprowadzenia organizacji ruchu.
16. Niezgodność pomiędzy wprowadzoną organizacją ruchu a zatwierdzoną organizacją ruchu.
17. Możliwości korekty zatwierdzonego projektu organizacji ruchu po jego wprowadzeniu.
18. „Granice ustawowe” korekt we wprowadzonej zatwierdzonej organizacji ruchu.
19. Zasady prowadzenia dokumentacji fotograficznej z wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

20. Odpowiedzialność administracyjnoprawna przy wprowadzeniu organizacji ruchu.

a. Odpowiedzialność pracowników zarządcy drogi,
b. Odpowiedzialność pracowników organu zarządzającego ruchem,
c. Odpowiedzialność projektanta organizacji ruchu,
d. Odpowiedzialność ubezpieczyciela.

21. Wypadki drogowe a prawidłowość wprowadzenia organizacji ruchu – odpowiedzialność prawnokarna pracownika organu administracji publicznej.
22. Umieszczanie znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zarządcę drogi publicznej/inny podmiot:

a. bez zatwierdzonej organizacji ruchu,
b. bez zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu przy zatwierdzonej organizacji ruchu,
c. bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.

22. Regulacje Kodeksu Wykroczeń.
23. Regulacje Kodeksu Karnego.
24. Postępowania sądowe w przypadku nielegalnego umieszczania znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

25. Wprowadzanie zatwierdzonej organizacji ruchu a decyzja na zajęcie pasa drogowego.
26. Zasady przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.
27. Zasady wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

28. Kontrola wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu stałej organizacji ruchu.
29. Skutki braku zawiadomienia o wprowadzeniu stałej organizacji ruchu.
30. Utrata ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
31. Możliwości i sposoby konwalidowania (zalegalizowania) organizacji ruchu, która utraciła ważność.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

32. Półroczna kontrola prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych.
33. Zasady prowadzenia półrocznej kontroli.
34. Protokół z przeprowadzonej półrocznej kontroli.
35. Zasady formułowania wytycznych dla zarządców dróg przez organy zarządzające ruchem na drodze.
36. Likwidacja nieprawidłowości po dokonanej kontroli wprowadzonej organizacji ruchu na drodze:

a. dokonanie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
b. dokonanie naprawy wadliwie działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,
c. żądanie umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzoną organizacją ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

37. Terminy usuwania nieprawidłowości.
38. Notyfikacja usuwanych nieprawidłowości.
39. Zasady usuwania nieprawidłowości.
40. Nieprawidłowości zatwierdzonej organizacji ruchu niemożliwe do usunięcia na drodze.

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń dwudniowych w tej tematyce trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Czy zarządzanie ruchem na drogach może odbywać się w strukturach zarządcy drogi? Czy Starosta może upoważnić Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych do zatwierdzania organizacji ruchu?
  2. Czy w Starostwie musi być wyodrębniona osobna jednostka organizacyjna zajmująca się zarządzaniem ruchu na drogach – zatwierdzaniem i kontrolą organizacji ruchu drogowego?
  3. Zarządca drogi publicznej nie chce wydać opinii do złożonego projektu organizacji ruchu – trzyma projekt organizacji ruchu już blisko 3 miesiące. Co można zrobić w takiej sytuacji?
  4. Czy zarządca drogi publicznej ma jakiś termin na wydanie opinii do projektu organizacji ruchu?
  5. Przez skrzyżowanie dróg publicznych przebiega granica miasta na prawach powiatu. Skrzyżowanie dróg publicznych jest w połowie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w połowie Prezydenta miasta na prawach powiatu. Kto powinien dokonać zatwierdzenia projektu organizacji ruchu?
  6. Czy projektant organizacji ruchu musi posiadać uprawnienia do sporządzenia i złożenia projektu organizacji ruchu?
  7. Czy można zatwierdzić projekt organizacji ruchu z opinią negatywną Policji?
  8. Jak postąpić w przypadku odesłania projektu organizacji ruchu do poprawek – czy ponownie trzeba uzyskiwać opinię zarządcy drogi publicznej czy też od razu po wprowadzeniu poprawek projekt powinien rozpatrzeć organ zarządzający ruchem na drodze?
  9. Jak należy zareagować jeśli projektant organizacji ruchu nie wprowadza poprawek do odesłanego do niego projektu organizacji ruchu?
  10. W jakiej formie powinna być wydana opinia do projektu organizacji ruchu?
  11. Czy opinie do projektów organizacji ruchu maja określony termin ważności?
  12. Czy „termin na wprowadzenie organizacji ruchu” to to samo co „termin ważności” projektu organizacji ruchu?
  13. Jak określać termin na wprowadzenie organizacji ruchu w zatwierdzeniach organizacji ruchu drogowego?
  14. Czy Wojewoda jako organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach może nakazać władczo zmianę organizacji ruchu?
  15. Jakie sankcje grożą za niezastosowanie się do rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody jako organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach?
  16. Czy istnieje coś takiego jak wzór zatwierdzenia projektu organizacji ruchu?
  17. Jaką formę prawną ma zatwierdzenie projektu organizacji ruchu – czy można do tego stosować przepisy właściwe dla decyzji administracyjnych?
  18. Czy w procedurze zmiany organizacji ruchu stosuje się przepisy ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego?
  19. Ile osób z organu zarządzającego ruchem na drodze musi być podczas kontroli wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu?
  20. Co zrobić, jeśli zarządca drogi nie reaguje na wezwania do doprowadzenia organizacji ruchu do stanu zgodnego z zatwierdzoną stałą organizacją ruchu?
  21. Jak zmobilizować prawnie wykonawcę robót drogowych do przestrzegania zasad oznakowania dróg publicznych wynikających z zatwierdzonego projektu czasowej organizacji ruchu?
  22. Ile egzemplarzy projektu organizacji ruchu stemplować pieczęcią zatwierdzenia organizacji ruchu? Niektórzy żądają minimum 3 egzemplarzy – czy jakieś przepisy to określają?
  23. Na czym polega wykonywanie bieżących analiz w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego przez organ zarządzający ruchem na drodze?
  24. Kto według przepisów powinien rozpatrywać wnioski w sprawie proponowanych zmian w organizacji ruchu – zarządca drogi publicznej czy organ zarządzający ruchem na drodze publicznej?
  25. Czy do składanych projektów organizacji ruchu przez projektantów organizacji ruchu należy załączać pełnomocnictwo? Jeśli nie to z czego to wynika?
  26. Jaki jest termin na rozpatrzenie projektu organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze?
  27. W jaki sposób powołuje się komisję z udziałem Policji i zarządcy drogi publicznej w celu rozpatrzenia wątpliwości w odniesieniu do konkretnego projektu organizacji ruchu?
  28. Czy istnieje tryb unieważnienia (uchylenia) uprzednio zatwierdzonego projektu organizacji ruchu?
  29. W jaki sposób wygasić dokonane zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu?
  30. Czy można zatwierdzić projekt stałej organizacji ruchu w sposób „warunkowy”?
  31. Co się dzieje jeśli w zatwierdzeniu organizacji ruchu wadliwie wskazano termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu?
  32. Czy przed zatwierdzeniem projektu organizacji ruchu można od projektanta organizacji ruchu żądać opinii innych jednostek poza opiniami Policji i zarządcy drogi publicznej?
  33. Na czym polega wydawania opinii przez organ zarządzający ruchem na drodze niższej kategorii na skrzyżowaniu dróg?
  34. Czy może zdarzyć się tak iż dany projekt organizacji ruchu będzie miał dwa zatwierdzenia organizacji ruchu?
  35. Czy na połączeniu drogi publicznej i drogi wewnętrznej trzeba przed dokonaniem zatwierdzenia organizacji ruchu na drodze publicznej mieć zatwierdzenie podmiotu zarządzającego ruchem na drodze wewnętrznej?
  36. Kto dokonuje zatwierdzenia stałej organizacji ruchu na drodze wewnętrznej na nieruchomościach Skarbu Państwa będących w użytkowaniu wieczystym PKP S. A. (Polskie Koleje Państwowe S. A.)?
  37. Czy w strefie zamieszkania pieszy ma pierwszeństwo przed tramwajem? Jak rozwiązać takie kolizje w projekcie stałej organizacji ruchu?
  38. Co zrobić w sytuacji odmowy udostępnienia zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu w trybie dostępu do informacji publicznej?
  39. Czy można wykorzystać do robót drogowych zatwierdzony projekt czasowej organizacji ruchu wykonany przez inną jednostkę projektową?
  40. Czy zarządca drogi publicznej ma obowiązek wprowadzić projekt stałej organizacji ruchu zatwierdzony przez organ zarządzający ruchem na drodze?
  41. Czy na skrzyżowaniu w czasowej organizacji ruchu można zastosować ręczne kierowanie ruchem przez osoby uprawnione do ręcznego kierowania ruchem?
  42. Czy projektem zmiennej organizacji ruchu jest projekt w którym treść tabliczki uzupełniającej pod znakiem zakazu określa obowiązywanie zakazu w określonych godzinach?
  43. Czy potrzebna jest opinia Komendanta Wojewódzkiego Policji w przypadku projektu czasowej organizacji ruchu obejmującego objazd drogą powiatową?
  44. Czy w projektowanej strefie zamieszkania można podnosić dopuszczalną prędkość do 30 km/h lub obniżać dopuszczalną prędkość do 10 km/h?
  45. Czy można wymagać opinii Policji do projektu stałej organizacji ruchu obejmującego wyłącznie drogę gminną publiczną na podstawie wewnętrznej procedury wprowadzonej przez organ zarządzający ruchem na drodze w danym powiecie?
  46. W jaki sposób piesi powinni poruszać się zaprojektowanej w strefie zamieszkania? W poprzek czy wzdłuż jezdni?
  47. Czy znak droga wewnętrzna (D – 46) i koniec drogi wewnętrznej (D – 47) musi być ustawiony w graniach geodezyjnych rozgraniczających własność terenu wewnętrznego i drogi publicznej?
  48. Jak interpretować skrzyżowanie w kontekście nowych przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych przy projektowaniu organizacji ruchu drogowego?
  49. Czy na czas wprowadzania w terenie czasowej organizacji ruchu na drogach klasy A, S lub GP należy mieć dodatkowy zatwierdzony projekt czasowej organizacji ruchu do wyniesienia konkretnych etapów zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu?
  50. Na jaki okres należy określić termin na wprowadzenie zatwierdzonej stałej organizacji ruchu? Czy termin na wprowadzenie może być określony na 5 lat od daty zatwierdzenia stałej organizacji ruchu?
  51. Jak zaopiniować projekt stałej organizacji ruchu, gdzie ciąg główny jezdni leży w granicach nieruchomości będących we własności zarządcy drogi publicznej (jednostka samorządu terytorialnego), a chodniki i pobocza są we własności Skarbu Państwa?
  52. Jak traktować sytuację gdy mamy zatwierdzenie stałej organizacji ruchu dla całej drogi, które nie zostało jeszcze wprowadzone ze względu na brak finansów, a jednocześnie już pojawia się kolejny projekt stałej organizacji ruchu na wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu, która ma być zmieniana w przyszłości pierwotnym projektem zmiany stałej organizacji ruchu?
  53. Kto zatwierdza projekt stałej organizacji ruchu na drodze gminnej wybudowanej w trybie specustawy drogowej (ZRID) jeśli po oddaniu drogi do użytkowania nie została jeszcze podjęta uchwała o zaliczeniu tej drogi do drogi gminnej publicznej?
  54. Czy ściana budynku lub ogrodzenie z podmurówką jest traktowane jako „inna konstrukcja nośna” uniemożliwiająca lokalizację progu zwalniającego w odległości do 25 m?
  55. Jeśli projekt czasowej organizacji ruchu zakłada zamknięcie drogi publicznej na danym odcinku to czy zawsze w takiej sytuacji należy projektować objazd drogami publicznymi innej kategorii?
  56. Czy lokalizacja lustra drogowego U – 18a wymaga uzyskania przez wnioskodawcę zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu?
  57. Jak postąpić w sytuacji gdy nie jest możliwe wprowadzenie objazdu w czasowej organizacji ruchu, a jednocześnie konieczne jest przeprowadzenie naprawy drogi publicznej z zamknięciem na niej ruchu publicznego?
  58. Czy przy nowym zatwierdzeniu stałej organizacji ruchu można wykorzystać dotychczas wydane opinie do projektu stałej organizacji ruchu
  59. Czy uchwała Rady Gminy o usytuowaniu progów zwalniających U – 16c może stanowić obowiązkowe zobligowanie dla Zarządu Dróg Powiatowych do ich wprowadzenia na drodze powiatowej?
  60. Jak określić „obszar skrzyżowania” przy zatwierdzeniu stałej organizacji ruchu?
  61. Na jakich mapach powinny być wykonywane projekty czasowych organizacji ruchu – czy musi być to mapa z geoportal.gov.pl czy też mapa zasadnicza z powiatowego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej?
  62. Jeśli na mapie zasadniczej nie ma elementów które są w terenie na drodze, to czy projektant organizacji ruchu jest zobligowany do odzwierciedlenia rzeczywistej geometrii drogi publicznej czy też może bazować jedynie na dostępnych mapach zasadniczych?
  63. Czy trzeba pozyskiwać opinię do projektu stałej organizacji ruchu od zarządcy drogi publicznej w mieście na prawach powiatu jeśli projektantem organizacji ruchu jest organ zarządzający ruchem na drodze w mieście na prawach powiatu?
  64. Jak wymusić na zarządcy drogi publicznej nanoszenie istniejących w terenie znaków drogowych nieobjętych żadnym projektem stałej organizacji ruchu
  65. Jak rozumieć pojęcie „zakresu zatwierdzenia” organizacji ruchu – czy można zakres zatwierdzania ograniczyć do jednego znaku drogowego +/- 1 metr od tego znaku drogowego?
  66. Czy wydawane opinie do projektu stałej organizacji ruchu w procedurze zmiany organizacji ruchu mają jakiś określony termin ważności?
  67. Jak określać termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu w zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu?
  68. Czy znaki drogowe umieszczone bez dokonanego zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu są legalne w świetle prawa?
  69. Czy jednostka wprowadzająca organizację ruchu musi podać tylko termin od kiedy wprowadza czasową organizację ruchu (w przypadku np. przebudowy drogi), czy też powinna określić również przewidywaną datę przywrócenia stałej organizacji ruchu?
  70. Jak należy podejść do tematu gdy np. przebudowywana jest jakaś droga gdzie zachodzą gruntowne zmiany geometrii i oznakowania, a nikt w wyznaczonym terminie nie powiadamia o wprowadzaniu zmienionej nowej organizacji? Czy po zawiadomieniu zarządcy drogi o utracie ważności tej organizacji oraz po  kontroli o której mowa w § 12 ust. 3 i 5 Rozporządzenia należy żądać wprowadzenia organizacji ruchu zgodnej z poprzednio zatwierdzoną organizacją (o ile w ogóle istniała) tj. powrót do stanu sprzed przebudowy?
  71. Co w przypadku braku złożenia zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu? Jakie dokumenty/kroki powinna podjąć osoba prowadząca ewidencję zatwierdzonych projektów organizacji ruchu?
  72. Jak w ewidencji organizacji ruchu wpisujemy przewidywany termin wprowadzenia oraz przywrócenia organizacji ruchu z projektu organizacji ruchu?
  73. Czy stałe i czasowe projekty organizacji ruchu można ewidencjonować w jednym rejestrze? Czy powinny być dwa osobne rejestry?
  74. Kogo w ewidencji jako „jednostka składająca projektu organizacji ruchu” wpisujemy: inwestora i projektanta czy tylko wnioskodawcę?
  75. Jak określać rzeczywisty termin wprowadzenia organizacji ruchu?
  76. Co to jest termin „ważności” projektu organizacji ruchu w stosunku do terminu na wprowadzenie organizacji ruchu?
  77. Jak traktować zmianę wcześniejszej organizacji ruchu – ewidencjonujemy pod nowym numerem czy załączamy do pierwotnego wniosku?
  78. Jak rozwiązywać problemy powstające przy wybudowaniu zjazdu z określaniem terminu na wprowadzenie organizacji ruchu – czy w tym przypadku termin będzie podany w czasowym projekcie czy tylko w stałym projekcie organizacji ruchu?
  79. W jakim terminie należy wykonać kontrolę prawidłowości wykonania zadań technicznych wynikających z zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu?
  80. Co w sytuacji przekroczenia przez organ zarządzający ruchem na drodze terminu kontroli zadań technicznych wynikających z zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu – czy można zrobić taką kontrolę później?
  81. Czy brak realizacji zadań z § 12 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem jest traktowane jako poważne uchybienie? Czy skutkuje to nieważnością znaków drogowych?
  82. Jak postąpić w sytuacji gdy projekt czasowej organizacji ruchu na imprezę zaplanowaną na konkrety dzień wpływa na 3 dni przed datą imprezy – czy taki projekt należy zatwierdzić, czy też powinno się go odrzucić ze względu na brak możliwości dochowania co najmniej 7-mio dniowego terminu na dokonanie zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu?
  83. Czy za brak dokonania kontroli wprowadzonej organizacji ruchu grożą jakieś konsekwencje prawne?
  84. Jak powinien wyglądać protokół kontroli półrocznej organizacji ruchu – zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach?
  85. Co to znaczy „funkcjonowanie i utrzymanie wszystkich” znaków drogowych? Czy to znaczy że trzeba sprawdzać każdy znak drogowy?
  86. Co zrobić jeśli nie ma zasobów osobowych do realizacji obowiązków z § 12 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem?
  87. Czy można zlecić zewnętrznym pomiotom prowadzenie kontroli półrocznej organizacji ruchu drogowego?
  88. W jakiej formie powinno zostać dokonane zawiadomienie o wprowadzeniu zatwierdzonej organizacji ruchu – pisemnej, ustnej, telefonicznej czy mailowej?
  89. Czy do zatwierdzonych projektów stałych i czasowych organizacji ruchu stosuje się te same zasady dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu?
  90. jak postąpić w sytuacji gdy zawiadomienie o wprowadzeniu organizacji ruchu wpłynie na 3 dni przed zaplanowanym terminem robót drogowych – czyli w nieprzepisowym terminie z zachowaniem co najmniej 7 dni przed terminem wprowadzenia organizacji ruchu?
  91. Wykonawcy robót drogowych ustawicznie nie przestrzegają obowiązku dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu. Jak ich do tego prawnie zmobilizować?
  92. Czy tryb zawiadamiania o wprowadzeniu organizacji ruchu z 24-godzinnym wyprzedzeniem dla zatwierdzanych uproszczonych projektów organizacji ruchu można stosować także do zatwierdzanych czasowych projektów organizacji ruchu?
  93. Czy organ zarządzający ruchem na drodze ma jakiś termin na wysłanie informacji o utracie ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu do zarządcy drogi publicznej?
  94. Czy organ zarządzający ruchem na drodze można nałożyć jakieś sankcje za nieprzestrzeganie obowiązku utrzymania zatwierdzonej stałej organizacji ruchu w należytym stanie na drodze?
  95. Jak wygląda tryb zawiadamiania o wprowadzeniu organizacji ruchu Policji? Czy w przypadku drogi wojewódzkich przechodzącej przez dwa powiaty należy zawiadomić Komendanta Powiatowej Policji i odrębnie Komendanta Wojewódzkiego Policji?
  96. Czy w przypadku dróg wewnętrznych należy stosować również procedurę dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu zatwierdzanej organizacji ruchu?
  97. Co zrobić w sytuacji, gdy jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia o wprowadzeniu organizacji ruchu, ale fizycznie nie umieszcza na drodze znaków drogowych, sygnałów drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego objętych zatwierdzonym projektem organizacji ruchu? Czy taki projekt stałej organizacji ruchu można unieważnić?
  98. Jaki tryb postępowania zastosować w przypadku „pustych” zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu bez pokrycia? Czy organ zarządzający ruchem ma jakieś sposoby rozwiązania takich sytuacji?
  99. Czy zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu może dokonać jednostka, która nie jest jednostką prowadzącą prace na drodze publicznej?
  100. Czy określenie długiego czasu na wprowadzenie zatwierdzonej stałej organizacji ruchu nie naraża organu zarządzającego ruchem na drodze na powstające w międzyczasie zmiany?
  101. Jak reagować na naciski wykonawcy robót w przedmiocie dokonania przedłużenia (prolongaty) terminu na wprowadzenie zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu?
  102. Jak traktować sytuację gdy w zawiadomieniu o wprowadzeniu organizacji ruchu wykonawca określa termin przywrócenia poprzedniej organizacji ruchu, ale nie wywiązuje się z tego obowiązku?
  103. Czy zarządca drogi publicznej ma „zawiadamiać sam siebie” przy wprowadzaniu zatwierdzonej stałej organizacji ruchu?
  104. Jak powinno wyglądać zawiadamianie o wprowadzeniu zatwierdzonej organizacji ruchu na terenie miasta na prawach powiatu w sytuacji gdy Prezydenta Miasta na prawach powiatu jest zarówno zarządcą drogi publicznej i organem zarządzającym ruchem na drodze? Czy te zadania powinny wykonywać odrębne komórki (jednostki organizacyjne) w strukturze miasta na prawach powiatu?
  105. Jak reagować gdy zawiadomienie o wprowadzeniu organizacji ruchu wpłynie na 3 dni przed terminem wprowadzenia czasowej organizacji ruchu na imprezę w pasie drogi publicznej?
  106. Czy przy etapowym wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu nieaktywne znaki czasowe należy zasłaniać czarną folią czy można odwracać tymczasowe ich tarcze tak aby kierowcy ich nie widzieli?
  107. Czy zamiast protokołu kontroli technicznej sporządzanego przez organ zarządzający ruchem na drodze może być spisany protokół odbioru z zarządcą drogi i Policją?
  108. Jak liczy ten okres „co najmniej na 7 dni przed” w otrzymywanych zawiadomieniach o wprowadzeniu organizacji ruchu?
  109. Czy do już wysłanego zawiadomienia o wprowadzeniu zatwierdzonej stałej organizacji uchu można wprowadzać jeszcze jakieś zmiany?
  110. Czy po dokonanym zawiadomieniu o wprowadzeniu organizacji ruchu i jej faktycznym wprowadzeniu na drodze można jeszcze dostawiać jakieś znaki drogowe?

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708