www.szkoleniadrogowe.pl

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz procedury zmiany organizacji ruchu – stała i tymczasowa organizacja ruchu. Wprowadzanie organizacji ruchu na drodze. Prawo, teoria i praktyka.

Aktualnie nie prowadzimy wybranego szkolenia. Zgłoś chęć uczestnictwa, kiedy zapisy będą otwarte - poinformujemy Ciebie.

Szczegóły szkolenia:

Grupa dedykowana:

W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są zarządcy dróg publicznych, organy zarządzające ruchem na drogach oraz organy sprawujące nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach. Szkolenie może okazać się także przydatne dla wykonawców robót drogowych oraz dla projektantów organizacji ruchu drogowego.

Szkolenie dedykowane jest dla osób, które w sposób kompleksowy chcą podczas dwóch dni szkoleniowych zaznajomić się z tematyką procedur zmian w organizacji ruchu na drogach publicznych oraz zasadach wprowadzania zatwierdzanych projektów organizacji ruchu.

Cel szkolenia:
  • Zrozumienie procedur zmiany organizacji ruchu,
  • Wskazanie podstaw zmiany organizacji ruchu,
  • Celowość zmian w organizacji ruchu.
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z uzgadnianiem projektów organizacji ruchu,
  • Rola uznaniowości (uznanie administracyjne) organu zarządzającego ruchem,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami,
  • Rola projektanta organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Rola organów administracji publicznej opiniujących projekty organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Forma, charakter i znaczenie wydawanych opinii do projektów organizacji ruchu,
  • Rola organów administracji publicznej zatwierdzających projekty organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Rozwiązywanie sytuacji nietypowych w procedurze zmiany organizacji ruchu,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na odcinkach jednorodnych,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach,
  • Zatwierdzanie organizacji ruchu na drogach publicznych na nieruchomościach niebędących własnością zarządcy drogi publicznej.
  • Zrozumienie procedur wprowadzania organizacji ruchu,
  • Zasady wprowadzenia zatwierdzonej organizacji ruchu,
  • Skuteczne dokonywanie zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Konsekwencje prawne braku zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Wykonywanie obligatoryjnej kontroli prawidłowości wprowadzenia stałej organizacji ruchu,
  • Zasady, tryb i sposób wykonywania kontroli czasowych organizacji ruchu na drodze,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z wprowadzaniem organizacji ruchu,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami przy wprowadzaniu organizacji ruchu,
  • Rola projektanta organizacji ruchu, Policji i organu zarządzającego ruchem na drodze we wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Dopuszczalne zmiany przy wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Niezgodność zatwierdzonej organizacji ruchu z wprowadzoną organizacją ruchu,
  • Odpowiedzialność karna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Odpowiedzialność administracyjnoprawna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Egzekwowanie prawidłowego wprowadzenia organizacji ruchu.
Program szkolenia:

Szkolenie to łączy w sobie dwa programy szkoleniowe:
• DZIEŃ I: Procedury zmiany organizacji ruchu na drodze publicznej – stała i czasowa organizacja ruchu. Prawo, teoria i praktyka.
• DZIEŃ II: Wprowadzanie organizacji ruchu na drodze. Prawo, praktyka i organizacja.

DZIEŃ I:

1. Wprowadzenie do zarządzania ruchem na drogach i organizacji ruchu drogowego.
2. Granice zarządzania ruchem na drogach.
3. Wzajemny stosunek zakresowy ustawowych pojęć „zarządzania drogą” i „zarządzania ruchem na drodze”.
Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.
4. Projekty organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach.

a. Charakterystyka projektów organizacji ruchu.

I. projekt stałej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
II. projekt czasowej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
III. uproszczony projekt organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,
IV. zmienny projekt organizacji ruchu.

b. Wymagania formalne dla projektu organizacji ruchu.

I. Plan orientacyjny,
II. Plan sytuacyjny,
III. Opis techniczny,
IV. Przewidywany termin wprowadzenia organizacji ruchu,
V. Projektant organizacji ruchu,
VI. Podpis projektanta organizacji ruchu.

c. Kwalifikacja prawna projektów organizacji ruchu,

I. Zatwierdzony projekt organizacji ruchu jako czynność organizacyjno-techniczna,
II. Konsekwencja statusu prawnego projektu organizacji ruchu dla procedury zmiany organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

5. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów organizacji ruchu.
6. Procedura zmiany organizacji ruchu (stałej lub czasowej).

a. Rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,

I. Opinie zarządcy drogi publicznej,
II. Opinie Policji,
III. Inne opinie,
IV. Charakter wydawanych opinii (pozytywne, negatywne, opinie z uwagami)
V. Wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu,
VI. Rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii,

b. Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu,
c. Odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek
d. Odrzucenie projektu organizacji ruchu,
e. Pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem)
f. Pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.

7. Brak stosowania regulacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w procedurze zmiany organizacji ruchu,
8. Konsekwencje braku stosowania regulacji Kodeksu Postępowania Administracyjnego w procedurze zmiany organizacji ruchu:

a. pełnomocnictwa i upoważnienia,
b. termin na rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,
c. opłaty skarbowe w procedurze zmiany organizacji ruchu.

Dyskusja, liczne przykłady z praktyki/kazusy, przykłady wydawanych opinii, ocena prawidłowości opinii, ocena prawidłowości zatwierdzeń.

9. Rola uznania administracyjnego w zatwierdzaniu projektów organizacji ruchu.
10. Współpraca z innymi organami administracji publicznej w sprawach zarządzania ruchem na drogach.
11. Zatwierdzanie organizacji ruchu na odcinkach jednorodnych dróg publicznych.
12. Zatwierdzanie organizacji ruchu na skrzyżowaniach dróg publicznych,
13. Zatwierdzanie organizacji ruchu na połączeniu drogi publicznej i drogi wewnętrznej,
14. Zatwierdzanie organizacji ruchu na węzłach,
15. Zatwierdzanie organizacji ruchu na drogach publicznych położonych na gruntach niebędących własnością zarządcy drogi publicznej,
16. Wzajemne konflikty organów zarządzających ruchem na drogach,

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

17. Publiczny dostęp do zatwierdzanych projektów organizacji ruchu (uwarunkowania prawne i projektowe).
18. Rozwiązywanie spraw spornych w zakresie organizacji ruchu drogowego na linii projektant-zarządca drogi publicznej-organ zarządzający ruchem.
19. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.
20. Możliwości kwestionowania sposobu dokonanego zatwierdzenia projektu organizacji ruchu (rozstrzygnięcia nadzorcze, wezwanie do usunięcia naruszeń, droga sądowa).

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

21. Projekt stałej organizacji ruchu jako warunek niezbędny do uzyskania:

a. decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę,
b. zgłoszenia robót budowlanych,
c. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

22. Relacja zatwierdzonej czasowej organizacji ruchu do planowanych zajęć pasa drogowego w trybie ustawy o drogach publicznych.

DZIEŃ II:

1. „Zatwierdzenie” projektu organizacji ruchu a „wprowadzenie” projektu organizacji ruchu na drodze.
2. Wprowadzenie organizacji ruchu jako element składowy procedury zmiany organizacji ruchu.
3. Zagadnienia ogólne – legalność znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w kontekście skutecznego wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

4. Pojęcie „jednostki wprowadzającej organizację ruchu”.

– „jednostka wprowadzająca” stałą organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” czasową organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” uproszczoną organizację ruchu,
– „jednostka wprowadzająca” zmienną organizację ruchu.

5. Terminy wprowadzenia organizacji ruchu wynikające z zatwierdzenia organizacji ruchu:

– termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu,
– termin na przywrócenie poprzedniej stałej organizacji ruchu w czasowych zatwierdzeniach organizacji ruchu,

6. Termin wprowadzenia organizacji ruchu a termin ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
7. Określanie terminu na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

8. Zawiadamianie przy wprowadzaniu organizacji ruchu

a. Organ zarządzający ruchem,
b. Zarząd drogi,
c. Policja.

9. Prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu, wobec których wpłynęły zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu.
10. Elementy zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu:

a. Zawiadamianie przy stałych organizacjach ruchu,
b. Zawiadamianie przy czasowych organizacjach ruchu,
c. Zawiadamianie przy zmiennych organizacjach ruchu.
d. Relacja daty, czasu, miejsca.

11. Sprzeciwy do zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w uproszczonych organizacjach ruchu.
12. Kolizje przy wprowadzeniu organizacji ruchu.
13. Forma dokonywanych zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w kontekście skuteczności składanych zawiadomień:

a. forma pisemna,
b. forma elektroniczna,
c. forma ustna i notatki służbowe.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

14. Komisyjne wprowadzenie organizacji ruchu.

a. przy udziale projektanta organizacji ruchu,
b. przy udziale Policji,
c. przy udziale zarządcy drogi,
d. przy udziale organu zarządzającego ruchem,
e. przy udziale innych podmiotów.

15. Tworzenie protokołów z wprowadzenia organizacji ruchu.
16. Niezgodność pomiędzy wprowadzoną organizacją ruchu a zatwierdzoną organizacją ruchu.
17. Możliwości korekty zatwierdzonego projektu organizacji ruchu po jego wprowadzeniu.
18. „Granice ustawowe” korekt we wprowadzonej zatwierdzonej organizacji ruchu.
19. Zasady prowadzenia dokumentacji fotograficznej z wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

20. Odpowiedzialność administracyjnoprawna przy wprowadzeniu organizacji ruchu.

a. Odpowiedzialność pracowników zarządcy drogi,
b. Odpowiedzialność pracowników organu zarządzającego ruchem,
c. Odpowiedzialność projektanta organizacji ruchu,
d. Odpowiedzialność ubezpieczyciela.

21. Wypadki drogowe a prawidłowość wprowadzenia organizacji ruchu – odpowiedzialność prawnokarna pracownika organu administracji publicznej.
22. Umieszczanie znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zarządcę drogi publicznej/inny podmiot:

a. bez zatwierdzonej organizacji ruchu,
b. bez zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu przy zatwierdzonej organizacji ruchu,
c. bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.

22. Regulacje Kodeksu Wykroczeń.
23. Regulacje Kodeksu Karnego.
24. Postępowania sądowe w przypadku nielegalnego umieszczania znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

25. Wprowadzanie zatwierdzonej organizacji ruchu a decyzja na zajęcie pasa drogowego.
26. Zasady przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.
27. Zasady wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

28. Kontrola wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu stałej organizacji ruchu.
29. Skutki braku zawiadomienia o wprowadzeniu stałej organizacji ruchu.
30. Utrata ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
31. Możliwości i sposoby konwalidowania (zalegalizowania) organizacji ruchu, która utraciła ważność.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

32. Półroczna kontrola prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych.
33. Zasady prowadzenia półrocznej kontroli.
34. Protokół z przeprowadzonej półrocznej kontroli.
35. Zasady formułowania wytycznych dla zarządców dróg przez organy zarządzające ruchem na drodze.
36. Likwidacja nieprawidłowości po dokonanej kontroli wprowadzonej organizacji ruchu na drodze:

a. dokonanie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
b. dokonanie naprawy wadliwie działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,
c. żądanie umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzoną organizacją ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

37. Terminy usuwania nieprawidłowości.
38. Notyfikacja usuwanych nieprawidłowości.
39. Zasady usuwania nieprawidłowości.
40. Nieprawidłowości zatwierdzonej organizacji ruchu niemożliwe do usunięcia na drodze.

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708