www.szkoleniadrogowe.pl

Imprezy w pasie drogi publicznej – procedury, teoria i praktyka. Zmiany w organizacji ruchu, zajęcie pasa drogowego i zezwolenie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
online---05.12.2024500,00 
online57
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

Grupa dedykowana:
  • Projektanci organizacji ruchu,
  • Inżynierowie drogownictwa,
  • Inżynierowie ruchu drogowego,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
  • Pracownicy wykonawców robót drogowych,
  • Inwestorzy realizujący roboty w pasie drogi publicznej,
  • Wnioskodawcy zmian w organizacji ruchu,
  • Organizatorzy imprez w pasie drogi publicznej (imprezy rowerowe, imprezy biegowe, inne),
  • Organizatorzy wystaw w pasie drogi publicznej,
  • Organizatorzy zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, przewozu osób kolejką turystyczną,
  • Telewizje publiczne,
  • Telewizje komercyjne,
  • Organizatorzy koncertów,
  • Studia filmowe,
  • Producenci filmowi,
  • Organizatorzy gali komercyjnych,
  • Pełnomocnicy występujący w sprawach o zajęcie pasa drogowego.

W szczególności grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są:

  1. projektanci organizacji ruchu oraz inżynierowie ruchu,
  2. organizatorzy imprez (menadżerowie imprez, asystenci producentów filmowych, organizatorzy wystaw),
  3. organizatorzy innych nietypowych zajęć pasa drogowego niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami publicznymi,
  4. pracownicy organów administracji publicznej (organu zarządzającego ruchem i zarządcy dróg publicznych) nadzorujący przebieg imprez/wydający decyzje.
Cel szkolenia:
  • Zrozumienie procedur zmiany czasowej organizacji ruchu,
  • Wskazanie podstaw zmiany czasowej organizacji ruchu,
  • Celowość zmian w organizacji ruchu,
    • specyfika biegów,
    • specyfika imprez rowerowych,
    • specyfika wystaw w pasie drogi publicznej,
    • specyfika planów filmowych,
    • specyfika koncertów,
    • specyfika zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, przewozu osób kolejką turystyczną i inne imprezy,
    • specyfika studia telewizyjnego w pasie drogi publicznej.
  • Omówienie szczegółowych rozwiązań projektowych w projekcie czasowej organizacji ruchu,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z uzgadnianiem projektów organizacji ruchu,
  • Rola uznaniowości (uznanie administracyjne) organu zarządzającego ruchem,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami,
  • Rola projektanta organizacji ruchu w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Rola organów administracji publicznej w procesie zmiany organizacji ruchu,
  • Niezbędne dokumenty w celu uzyskania decyzji zarządcy drogi publicznej na zajęcie pasa drogowego (art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych),
  • Niezbędne dokumenty w celu uzyskania decyzji organu zarządzającego ruchem na drodze na wykorzystanie dróg w sposób szczególny (art. 65 – 65j ustawy Prawo o ruchu drogowym),
  • Poznanie uwarunkowań procedury administracyjnej związanej z zajęciem pasa drogowego.
  • Poznanie uwarunkowań procedury administracyjnej związanej z zezwoleniem na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.
Program szkolenia:

1. Wprowadzenie do tematyki imprez w pasie drogi publicznej.
2. Wprowadzenie: Decyzja zarządcy drogi publicznej na zajęcie pasa drogowego – elementy składowe, funkcja, warunki wnioskowania (art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych).
3. Wprowadzenie: Decyzja organu zarządzającego ruchem na drodze na wykorzystanie dróg w sposób szczególny (art. 65 – 65j ustawy Prawo o ruchu drogowym).
4. Różnice między decyzją na zajęcie pasa drogowego a decyzją na wykorzystanie dróg w sposób szczególny – do jakich imprez i jakich wydarzeń kulturalnych stosujemy tryb zajęcia pasa drogowego a do jakich tryb zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny?

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

5. Projekty czasowej organizacji ruchu w systemie zarządzania ruchem na drogach.

a. Charakterystyka specyfiki projektów czasowej organizacji ruchu – elementy składowe + omówienie istotnych elementów,

• imprezy masowe,
• biegi uliczne,
• imprezy rowerowe,
• wyścigi samochodowe,
• wystawy w pasie drogi publicznej,
• plany filmowe,
• koncerty,
• zawody sportowe, rajdy, wyścigi,
• przewóz osób kolejką turystyczną,
• studio telewizyjne w pasie drogi publicznej,
• inne imprezy.

b. Wymagania formalne dla projektu czasowej organizacji ruchu.
c. Kwalifikacja prawna projektów czasowej organizacji ruchu.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

6. Podmioty uprawnione do przedstawiania projektów czasowej organizacji ruchu.
7. Postępowanie w sprawie czasowej organizacji ruchu.

a. Rozpatrzenie projektu organizacji ruchu,

• Opinie zarządcy drogi publicznej,
• Opinie Policji,
• Inne opinie,
• Charakter opinii (pozytywne, negatywne, z uwagami)
• Wpływ opinii na kształt zatwierdzenia organizacji ruchu,
• Rola projektanta organizacji ruchu podczas uzyskiwania opinii,

b. Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu,
c. Odesłanie projektu organizacji ruchu w celu wprowadzenia poprawek
d. Odrzucenie projektu organizacji ruchu,
e. Pozycja prawna projektanta organizacji ruchu w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu (możliwości reakcji na działania organu zarządzającego ruchem)
f. Pozycja prawna zarządcy drogi publicznej i organu zarządzającego ruchem w postępowaniu w sprawie zmiany organizacji ruchu.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy, przykłady wydawanych opinii, ocena prawidłowości opinii, ocena prawidłowości zatwierdzeń]

8. Rola uznania administracyjnego w zatwierdzaniu projektów czasowej organizacji ruchu.
9. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drodze.
10. Możliwości kwestionowania sposobu dokonanego zatwierdzenia projektu organizacji ruchu (rozstrzygnięcia nadzorcze, wezwanie do usunięcia naruszeń, droga sądowa).

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy].

11. Zajęcie pasa drogi publicznej na potrzeby organizacji wystawy, wydarzenia kulturalnego, koncertu, eventu, imprezy a projekt organizacji ruchu.
12. Procedura zajęcia pasa drogowego.
13. Wymogi formalnoprawne decyzji o zajęcie pasa drogowego w świetle ustawy o drogach publicznych.
14. Niezbędne dokumenty konieczne do uzyskania decyzji na zajęcie pasa drogowego:

a. opinie gwaranta robót drogowych,
b. opinie/decyzje konserwatora zabytków,
c. opinie innych instytucji miejskich/gminnych,
d. mapy zasadnicze z zasobów Powiatowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej,
e. opinie innych jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (biura i komórki wyspecjalizowane),
f. inne wymagane dokumenty.

15. Jak prawidłowo skompletować wniosek?
16. Sposób wyliczania opłaty za zajęcie pasa drogowego.

a. Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego.
b. Sposoby zmniejszania opłat,
c. Sposoby wyliczania powierzchni,
d. Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

17. Zezwolenie organu zarządzającego ruchem na drodze na wykorzystanie dróg w sposób szczególny w trybie art. 65 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
18. Specyfika decyzji na wykorzystanie dróg w sposób szczególny w trybie art. 65 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
19. Bezpieczeństwo uczestników imprezy w pasie drogi publicznej.
20. Procedura uzyskiwania zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny:

a. wymogi formalne wniosku,
b. Opinie Policji,
c. Opinie Straży Granicznej,
d. Opinie innych jednostek,
e. Obowiązujące terminy złożenia wniosku i terminy na wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.

21. Konieczność i wymogi w zakresie sporządzenia czasowej organizacji ruchu przy zezwoleniu na wykorzystanie dróg w sposób szczególny – indywidualna ocena stanu faktycznego.
22. Obowiązki organizatora imprezy w trybie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny (art. 65a ustawy Prawo o ruchu drogowym),
23. Uwarunkowania wydania zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.
24. Wypadki drogowe, wypadki komunikacyjne i uszczerbek na zdrowiu w trakcie imprezy w pasie drogi publicznej:

a. Odpowiedzialność organizatora imprezy,
b. Odpowiedzialność pracownika organu administracji publicznej,
c. Odpowiedzialność i rola Policji,
d. Odpowiedzialność organu zarządzającego ruchem na drodze.

25. Postępowania karne prowadzone przez Prokuraturę w przypadku niedopełnienia obowiązków urzędniczych (art. 231 § 1 Kodeksu Karnego) przy wydawaniu zezwoleń na wykorzystanie dróg w sposób szczególny.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

26. Odmowa wydania decyzji zezwalającej na wykorzystanie dróg w sposób szczególny (wskazanie możliwości przeciwdziałania).
27. Przerwanie imprezy na drodze publicznej przez Policję.
28. Konsekwencje przerwania imprezy na drodze publicznej przez Policję.
29. Cofnięcie decyzji zezwalającej na wykorzystanie dróg w sposób szczególny – konsekwencje prawne i faktyczne.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

30. Odbiory, wdrożenia i sankcje administracyjne w procedurze zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny w trybie art. 65 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
31. Rola zarządcy drogi publicznej w monitorowaniu przebiegu imprezy w trybie wykorzystania dróg w sposób szczególny.
32. Rola organu zarządzającego ruchem na drodze w monitorowaniu przebiegu imprezy w trybie wykorzystania dróg w sposób szczególny.

Dodatkowe informacje:

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Czy liczy się do terminu ustawowego z ustawy Prawo o ruchu drogowym dzień złożenia wniosku na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz dzień kiedy wypada impreza? Jak liczyć ten termin?
  2. Czy druh ochotniczej straży pożarnej (wykazany w planie zabezpieczenia imprezy) może zabezpieczać imprezę na drodze publicznej np. korowód dożynkowy, co wiąże się z kierowaniem ruchem na drodze (z podaniem sygnału do zatrzymania pojazdu)?
  3. Czy organizator imprezy powinien ubiegać się o zezwolenie na wykorzystanie dróg w sposób szczególny, która ma charakter stacjonarny? Chodzi o imprezę, która odbywa się na płycie rynku. Odbywają się także występy na scenie. Płyta rynku i drogi wokół rynku są wyłączone z ruchu pojazdów – najczęściej ustawione są tam punkty gastronomiczne i droga jest wykorzystywana jako część widowni.
  4. Co jeśli wniosek o wykorzystanie dróg w sposób szczególny nie wpłynął na czas – czy należy wydać decyzję odmowną?
  5. Jak traktować termin na wprowadzenie czasowej organizacji ruchu w stosunku do terminu na wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny?
  6. Organizator pielgrzymki składa wniosek do odpowiedniego urzędu wojewódzkiego bez załączonych opinii zarządców dróg. Urząd Wojewódzki jako niewłaściwy w sprawie przesyła złożony wniosek do organu zarządzającego ruchem bez wymaganych opinii zarządców dróg. Powstaje pytanie: Kto powinien zawiadomić organizatora o brakach? Urząd wojewódzki czy organ zarządzający ruchem na drodze?
  7. Czy lista osób załączona do wniosku na wykorzystanie dróg w sposób szczególny wchodzących w skład służb porządkowych powinna być określona szczegółowo (imię, nazwisko, funkcja)?
  8. Czy wydanie decyzji na wykorzystanie dróg w sposób szczególny, gdzie wymagany jest projekt organizacji ruchu, powinno odbyć się po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu czy również po zawiadomieniu o wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu? Czy to zawiadomienie organ powinien wziąć pod uwagę czy też w związku z tym jest to obowiązek wnioskodawcy organ nie musi tego kontrolować i nie uzależnia od tego terminu wydania decyzji?
  9. Czy zarządca drogi ma obowiązek przed wydaniem zgody na zajęcie pasa drogowego weryfikacji czy wnioskodawca posiada zatwierdzony projekt organizacji ruchu lub czy skutecznie złożył zawiadomienie o wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu?
  10. Czy trzeba zgłaszać przywrócenie stałej organizacji ruchu po zakończeniu imprezy w pasie drogi publicznej w trybie wykorzystania dróg w sposób szczególny?
  11. Czy mamy wymagać zgód od prywatnych właścicieli posesji jeśli impreza częściowo przebiega przez takie tereny oraz przebiega po drodze publicznej?
  12. Często wnioski na wykorzystanie dróg w sposób szczególny obejmują swoją trasą przebieg przez kładki na rzece – czy wymagać zgody z Wód Polskich?
  13. Czy jeśli wnioskodawca jest instytucją kościelną (ksiądz) to przemarsz który organizuje musi mieć charakter religijny czy może być przemarszem świeckim np. patriotycznym – jak to traktować w kontekście ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego ze względu na wnioskodawcę? Czy należy wczytywać się w treść wniosku i pomimo tego iż wnioskodawcą jest ksiądz traktować to jako wykorzystanie dróg w sposób szczególny (charakter patriotyczny lecz niereligijny)?
  14. Czy organ zarządzający ruchem powinien występować każdorazowo z zapytaniem do zarządcy drogi i komendanta Policji czy otrzymali zawiadomienie o wprowadzeniu czasowej zmiany organizacji ruchu?
  15. Co w tej sytuacji gdy organizator wskaże druhów w planie zabezpieczenia imprezy?
  16. Jak taktować negatywne opinie Komendanta Wojewódzkiego Policji do wniosku o wykorzystanie dróg w sposób szczególny? Czy to eliminuje całkowicie możliwość wydania zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny?
  17. Czy można odrzucić projekt czasowej organizacji ruchu np. na organizację imprezy sportowej ze sztywno ustaloną datą ze względu na brak możliwości spełnienia warunku skutecznego wprowadzenia czasowej organizacji ruchu drogowego zgodnie z § 12 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem? Jak ma się do takiej sytuacji termin na wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny?

 

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708