www.szkoleniadrogowe.pl

Realizacja inwestycji przy drodze publicznej – umowy drogowe, zagospodarowanie terenu przyległego do pasa drogowego i miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
online---06.11.2025 Original price was: 550,00 zł.Current price is: 500,00 zł.
online57
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

Podstawy prawne:
  1. ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (ZRID),
  2. ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (w wersji znowelizowanej od 21 września 2022 roku),
  3. ustawa z dnia z dnia 13 października 1998 roku Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
  4. ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2023, poz. 344 t.j.).
  5. ustawa z dnia 5 lipca 2018 roku o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. 2024.195 t.j.).
  6. ustawa z dnia 27 marca 2003 roku z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U.2023.977 t.j.),
  7. ustawa z dnia 07 lipca 1994 roku Prawo Budowlane (Dz. U. 2023.682 t.j).
Grupa dedykowana:
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg publicznych,
  • Pracownicy organów architektoniczno-budowlanych – Starostwa Powiatowe,
  • Pracownicy organów architektoniczno-budowlanych – Urzędy Wojewódzkie,
  • Pracownicy Ministerstwa Infrastruktury,
  • Inwestorzy inwestycji drogowych,
  • Inwestorzy inwestycji niedrogowych przy drodze publicznej,
  • Pracownicy firm deweloperskich,
  • Konsorcja budowlane,
  • Projektanci drogowi,
  • Pełnomocnicy inwestorów.
Cel szkolenia:

Grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są zarządcy dróg publicznych, organy i jednostki zawierające umowy drogowe z art. 16 ustawy o drogach publicznych. Szkolenie omawia cały proces zawierania umów drogowych oraz konsekwencje zawarcia takiej umowy dla zarządcy drogi publicznej oraz inwestora inwestycji niedrogowej. Szkolenie jest przydatne także dla procesu zawierania umów użyczenia pasa drogowego (art. 22 ust. 2 i 2a ustawy o drogach publicznych) oraz dokonywania uzgodnień zmiany zagospodarowania pasa drogowego w trybie art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych. Autor omawia także znaczenie „specustawy mieszkaniowej” przy kształtowaniu obsługi komunikacyjnej inwestycji mieszkaniowych przy drogach publicznych. Szkolenie omawia zasady kształtowania ładu przestrzennego (publiczneg0) w rejonie inwestycji niedrogowej w ciągach dróg publicznych oraz określa metody tworzenia obsługi komunikacyjnej inwestycji (zjazd, wjazdy, wyjazdy) z uwzględnieniem nakładów inwestora inwestycji niedrogowej na drogi publiczne. Szkolenie jest nieocenioną pomocą dla zarządców dróg publicznych oraz dla inwestorów (deweloperzy, podmioty prywatne, inwestorzy publiczni) zawierających umowy drogowe z zarządcami dróg publicznych.

Cel szkolenia:

  • zrozumienie procedur i problematyki zawierania umów drogowych z art. 16 ustawy o drogach publicznych,
  • zrozumienie procedur i problematyki zawierania umów użyczenia pasa drogowego z art. 22 ust. 2 i 2a ustawy o drogach publicznych,
  • zrozumienie procedur i problematyki prowadzenia uzgodnień zmiany zagospodarowania pasa drogowego drogi publicznej w trybie art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych,
  • zrozumienie procedur i problematyki ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących w kontekście inwestycji zlokalizowanych przy pasie drogi publicznej,
  • zrozumienie procedur kształtowania obsługi komunikacyjnej inwestycji na poziomie umowy drogowej (zjazdy, wjazdy, wyjazdy),
  • relacje zawieranych umów drogowych do decyzji lokalizacyjnych na zjazdy z dróg publicznych,
  • badania i analizy ruchu drogowego stanowiące wynikową inwestycji niedrogowej przy drodze publicznej (wpływ inwestycji, symulacje, wpływ badań i analiz ruchu na kształt umowy drogowej i wymogi zarządcy drogi publicznej),
  • omówienie relacji organu administracji architektoniczno-budowlanej z zarządcą drogi publicznej,
  • omówienie relacji organu administracji architektoniczno-budowlanej z inwestorem inwestycji niedrogowej,
  • relacje decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu do inwestycji przy drodze publicznej,
  • realia a praktyka zawierania umów drogowych,
  • zakresy merytoryczne i obszarowe zawarcia umowy drogowej,
  • problematyka „partycypacji” inwestora inwestycji niedrogowej w skali inwestycji drogowej,
  • rozwiązania lokalne w różnych jednostkach samorządu terytorialnego – przykłady zarządzeń o „partycypacji i wypłatach środków” w umowach drogowych.
Program szkolenia:

1. Zagadnienia wstępne.

2. Uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych, a uzgodnienia z art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Znaczenie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla kształtowania inwestycji przy drodze publicznej.

3. Uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych, a umowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych.

4. Różne sposoby podejścia organów do uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych:
a. organów administracji architektoniczno-budowlanej;
b. zarządców dróg.

5. Konsekwencje różnych sposobów podejścia organów do uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych dla
a. organów administracji architektoniczno-budowlanej,

b. zarządców dróg,

c. tryb i sposób wydawania uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych,

d. relacje kształtowania zjazdów z dróg publicznych do regulacji art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych.

6. Zakres uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych
a. obszarowy;
b. merytoryczny

7. Podstawy i uzasadnienie odmowy uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych.

8. Procedury kwestionowania, podważania lub zmiany uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych.

[Dyskusja, przykłady z praktyki]

9.Tryb ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących („specustawa mieszkaniowa”):
a. zasady ogólne,
b. powstające problemy prawne i praktyczne,
c. metody rozwiązania problemów.

10. Umowy użyczenia pasa drogowego w trybie art. 22 ust. 2 i 2a ustawy o drogach publicznych.
a. zasady ogólne,
b. tryb zawierania umów,
c. problematyka zadania pasa drogowego i odbioru zrealizowanych robót.

11. Umowa drogowa z art. 16 ustawy o drogach publicznych:
a. zakresy obszarowe i merytoryczne zawarcia umowy drogowej,
b. podstawy zawarcia umowy drogowej,
c. organizowanie zawarcia umowy drogowej,
d. ryzyka po stronie zawierających umowę drogową,
e. negocjacje umowy drogowej,
f. gwarancje do umowy drogowej,
g. zmiany i aneksy do umowy drogowej.

12. Obsługa komunikacyjna inwestycji w umowie drogowej (zjazd, wjazdy, wyjazdy) oraz realizacja badań i analiz ruchu dla obszaru inwestycji.

13. Wymogi w decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu stawiane w materii obsługi komunikacyjnej inwestycji.

14. Obszary prowadzenia badań i analiz ruchu dla inwestycji niedrogowej przy drodze publicznej.

[Dyskusja, przykłady z praktyki]

15. Zarządzenia „o partycypacji i wpłatach środków” – przykłady zarządzeń i rozwiązań technicznych wprowadzanych przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego:
a. dlaczego zarządzenie o partycypacji?
b. możliwości wprowadzenia zarządzenia – problemy i wątpliwości,
c. wady i zalety cennika dla zarządcy drogi i inwestora,
d. wpływ na zagospodarowanie przestrzenne i urbanistykę,
e. organizowanie procesu partycypacji,
f. negocjacje w procesie partycypacji,
g. zmiany zakresu partycypacji.

16. Rekomendacje dla zarządców dróg publicznych oraz dla inwestorów inwestycji niedrogowych przy drogach publicznych.

[Dyskusja, przykłady z praktyki]

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Czy organ administracji architektoniczno-budowlanej przed wydaniem pozwolenia na budowę powinien wymagać od inwestorów uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych w sprawie zmiany zagospodarowania pasa przyległego do drogi publicznej?
  2. Czy inwestor powinien do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę przedstawić własne oświadczenie o dostępnie do drogi publicznej czy zaświadczenie o posiadanym dostępie do drogi wydane przez zarządcę drogi publicznej?
  3. Czy zarządca drogi publicznej może wymusić na organie administracji architektoniczno-budowlanej to, aby przy każdej inwestycji niedrogowej wymagane było wydanie uzgodnienia o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej?
  4. Co w sytuacji gdy zarządca drogi publicznej odmawia wydania uzgodnienia zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej? Jakie środki odwoławcze przysługują inwestorowi inwestycji niedrogowej?
  5. Jak interpretować art. 32 ust. 2 ustawy Prawo Budowlane przewidujący milczącą zgodę (niezajęcie stanowiska w terminie 14 dni od dnia przedstawienia rozwiązań) w kontekście braku uzgodnienia zmiany zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej?
  6. Czy w decyzjach o warunkach zabudowy można określać wymogi dotyczące przebudowy (rozbudowy) układu drogowego w rejonie projektowanej inwestycji niedrogowej?
  7. Czy w uzgodnieniu o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej można przepisać ustalenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  8. Czy w uzgodnieniu o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej można przepisać ustalenia wynikające z wydanej decyzji o warunkach zabudowy?
  9. Czy brak uzgodnienia o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej może być podstawą do odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu zwykłego z drogi publicznej w trybie art. 29 ust. 1 ustawy o drogach publicznych?
  10. Czy wydanie pozytywnego uzgodnienia o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogi publicznej można warunkować zawarciem przez inwestora inwestycji niedrogowego z zarządcą drogi publicznej umowy drogowej na podstawie art. 16 ustawy o drogach publicznych? Jak to tego podchodzą sądy cywilne i zarządcy dróg publicznych w Polsce?
  11. Czy zarządca drogi publicznej może podpisać umowę drogową w trybie art. 16 ustawy o drogach publicznych jeżeli nieruchomość nie przylega bezpośrednio do drogi publicznej tylko przylega do drogi wewnętrznej będącej własnością gminy?
  12. Czy w drodze umowy drogowej można wymusić na inwestorze inwestycji niedrogowej przebudowę drogi wewnętrznej i dostosowanie jej do parametrów drogi publicznej?
  13. Jak interpretować wpływ „ruchu pojazdów” wprowadzanego z obszaru inwestycji niedrogowej na pojęcie „terenu przyległego” do drogi publicznej?
  14. Co to znaczy „generowanie ruchu” z projektowanej inwestycji niedrogowej na drodze publiczną?
  15. W jakim momencie powinna być wydana decyzja zezwalająca na lokalizację zjazdu z drogi publicznej dla inwestycji niedrogowej – przed czy po wydaniu uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych?
  16. Jaki tryb jest korzystniejszy dla zarządcy drogi publicznej przy realizacji inwestycji niedrogowej – tryb zawarcia umowy użyczenia pasa drogowego czy tryb realizacji inwestycji na podstawie umowy drogowej?
  17. Czy w warunkach zezwolenia na lokalizację zjazdu zwykłego można wpisać obowiązek uzyskania uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych polegającego na zmianie zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego?
  18. Czy wydanie uzgodnienia dotyczącego terenu przyległego do pasa drogowego dotyczy jedynie nowych inwestycji (budowa) czy też zmiany dotychczasowego sposobu użytkowania terenu przyległego do pasa drogowego?
  19. Jak interpretować pojęcie „terenu przyległego do pasa drogowego” – czy jest to nieruchomość granicząca z drogą publiczną czy też jest to nieruchomość odseparowana od drogi publicznej ale wprowadzająca znaczący ruch pojazdów do drogi publicznej?
  20. W jakim momencie korzystać z regulacji art. 16 ustawy o drogach publicznych – czy można to zrobić na etapie tworzenia Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego (ZPI) w świetle umowy urbanistycznej?
  21. Jak rozpatrywać przypadku gdy przy nowoprojektowanej drodze publicznej jest realizowana inwestycja przez kilku (5 – 6) inwestorów budujących osiedla mieszkaniowe? Jak należy podzielić obowiązki z art. 16 ustawy o drogach publicznych?
  22. Jak rozwiązywać kolizje inwestycyjne w przypadku realizacji przez kilku inwestorów inwestycji niedrogowej nakładów na drogę publiczną?
  23. Czy po zbyciu nieruchomości przez inwestora inwestycji niedrogowej warunki uzgodnienia o zmianie zagospodarowania terenu przyległego do drogi publicznej automatycznie przechodzą na nowego inwestora?
  24. Czy w umowach drogowych można stosować zabezpieczenia wynikające z art. 777 Kodeksu Postępowania Cywilnego? Co w sytuacji gdy inwestor inwestycji niedrogowej nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań?
  25. Czy po zrealizowaniu robót objętych umową użyczenia pasa drogowego w trybie art. 22 ustawy o drogach publicznych można domagać się raportu z zagęszczenia gruntu po zakończonych robotach drogowych?
  26. Czy jednostka samorządu terytorialnego może zażądać od Inwestora przebudowy drogi wewnętrznej do parametrów drogi publicznej z uwagi na ruch generowany przez inwestycje niedrogową oraz z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego?
  27. Czy na przeprowadzenie procesu projektowego z inwestorem inwestycji niedrogowej można podpisać odrębne porozumienie poza zakresem umowy drogowej?
  28. Co to znaczy, że inwestycja „przylega” do drogi publicznej? Gdzie znaleźć definicję pojęcia „przylega” które znajduje się w art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych?
  29. Na czym polega „zmiana sposobu użytkowania” nieruchomości przyległej do drogi publicznej? Czy mała zmiana sposobu użytkowania (rozbudowa sklepu) już stanowi powód do wymagania uzgodnienia z art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych?
  30. Czy w umowie drogowej musi być określona konkretna kwota nakładów inwestora inwestycji niedrogowej na drogę publiczną?
  31. Czy w umowie drogowej można nałożyć obowiązek demontażu określonej infrastruktury w pasie drogi publicznej?
  32. Jak powinien zachować się inwestor inwestycji niedrogowej jeśli narzucane zapisy umowy drogowej są dla niego niekorzystne?
  33. Jak zareagować gdy zarządca drogi publicznej jednostronnie narzuca treść umowy drogowej?
  34. Czy istnieje możliwość zawarcia umowy drogowej, a potem wycofania się z niej po zrealizowaniu części jej postulatów? Czy zarządca drogi publicznej może skutecznie egzekwować zapisy umowy drogowej?
  35. Czy zarządca drogi publicznej w umowie drogowej może narzucić rozwiązania techniczne na drodze publicznej, które są sprzeczne z warunkami techniczno-budowlanymi dla dróg publicznych?
  36. Czy inwestor inwestycji niedrogowej może w sądzie cywilnym dochodzić stwierdzenia nieważności zapisów umowy drogowej, które były sprzeczne z przepisami techniczno-budowlanymi dla dróg publicznych?
  37. Czy zarządca drogi publicznej może żądać po zakończeniu robót objętych umową drogową geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej? Czy elementy takie muszą wynikać z umowy drogowej czy też z przepisów techniczno-budowlanych dla dróg?
  38. Jakie są skutki unieważnienia umowy drogowej przez sąd cywilny, który stwierdził iż jej zapisy godziły w interes inwestora inwestycji niedrogowej i nie były konieczne dla realizacji inwestycji niedrogowej?
  39. Czy można w sądzie cywilnym wystąpić o udzielenie zabezpieczenia polegającego na zakazie nakładania przez zarządcę drogi publicznej kar umownych na inwestora wynikających z umowy drogowej, jeśli inwestor inwestycji niedrogowej wystąpił do sądu cywilnego o stwierdzenie nieważności części zapisów umowy drogowej?

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708