www.szkoleniadrogowe.pl

Wprowadzanie organizacji ruchu na drodze. Prawo, praktyka i organizacja.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
online---10.12.2024 Original price was: 500,00 zł.Current price is: 450,00 zł.
online57
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

Ciekawe szkolenie z organizacji ruchu drogowego dotyczące tego co dzieje się po uzyskaniu zatwierdzenia projektu organizacji ruchu. Program szkolenia koncentruje się na procedurach zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu, wprowadzeniu organizacji ruchu oraz odbiorze wprowadzonej organizacji ruchu na drodze publicznej. Szkolenie jest dedykowane dla zarządców dróg publicznych, organów zarządzających ruchem na drogach, organów sprawujących nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach, projektantów organizacji ruchu oraz wykonawców robót drogowych. Prowadzący podczas szkolenia w niezwykle intrygujący sposób przedstawia nietypowe stany faktyczne związane z wprowadzaniem organizacji ruchu, które mogą powstać na wskutek niewłaściwego wprowadzenia zatwierdzonej organizacji ruchu. Szkolenie porusza także kwestie niesprecyzowane jednoznacznie w obowiązujących przepisach prawa, a prowadzący ukazuje jak je rozwiązywać pod kątem prawnym, projektowym i wykonawczym.

Cel szkolenia:
  • Zrozumienie procedur wprowadzania organizacji ruchu,
  • Zasady wprowadzenia zatwierdzonej organizacji ruchu,
  • Skuteczne dokonywanie zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Konsekwencje prawne braku zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Wykonywanie obligatoryjnej kontroli prawidłowości wprowadzenia stałej organizacji ruchu,
  • Zasady, tryb i sposób wykonywania kontroli czasowych organizacji ruchu na drodze,
  • Wskazanie na praktyczny sposób rozwiązywania problemów związanych z wprowadzaniem organizacji ruchu,
  • Zakres współpracy organów administracji publicznej z innymi podmiotami przy wprowadzaniu organizacji ruchu,
  • Rola projektanta organizacji ruchu, Policji i organu zarządzającego ruchem na drodze we wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Dopuszczalne zmiany przy wprowadzeniu organizacji ruchu,
  • Niezgodność zatwierdzonej organizacji ruchu z wprowadzoną organizacją ruchu,
  • Odpowiedzialność karna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Odpowiedzialność administracyjnoprawna pracownika organu administracji publicznej za niewłaściwie wprowadzoną organizację ruchu,
  • Egzekwowanie prawidłowego wprowadzenia organizacji ruchu.

 

W trakcie szkolenia wykładowca opiera się na przykładach z praktyki oraz wspólnie z grupą rozwiązuje rzeczywiste/symulowane przypadki na podstawie składanych dokumentacji projektów stałej i czasowej organizacji ruchu.

Program szkolenia:

1. „Zatwierdzenie” projektu organizacji ruchu a „wprowadzenie” projektu organizacji ruchu na drodze.
2. Wprowadzenie organizacji ruchu jako element składowy procedury zmiany organizacji ruchu.
3. Zagadnienia ogólne – legalność znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w kontekście skutecznego wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

4. Pojęcie „jednostki wprowadzającej organizację ruchu”.

• „jednostka wprowadzająca” stałą organizację ruchu,
• „jednostka wprowadzająca” czasową organizację ruchu,
• „jednostka wprowadzająca” uproszczoną organizację ruchu,
• „jednostka wprowadzająca” zmienną organizację ruchu.

5. Terminy wprowadzenia organizacji ruchu wynikające z zatwierdzenia organizacji ruchu:

• termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu,
• termin na przywrócenie poprzedniej stałej organizacji ruchu w czasowych zatwierdzeniach organizacji ruchu,

6. Termin wprowadzenia organizacji ruchu a termin ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
7. Określanie terminu na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem na drodze.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

8. Zawiadamianie przy wprowadzaniu organizacji ruchu

a. Organ zarządzający ruchem,
b. Zarząd drogi,
c. Policja.

9. Prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu, wobec których wpłynęły zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu.
10. Elementy zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu:

a. Zawiadamianie przy stałych organizacjach ruchu,
b. Zawiadamiania przy czasowych organizacjach ruchu,
c. Zawiadamianie przy zmiennych organizacjach ruchu.
d. Relacja daty, czasu, miejsca.

11. Sprzeciwy do zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w uproszczonych organizacjach ruchu.
12. Kolizje przy wprowadzeniu organizacji ruchu.
13. Forma dokonywanych zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu w kontekście skuteczności składanych zawiadomień:

a. forma pisemna,
b. forma elektroniczna,
c. forma ustna i notatki służbowe.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

14. Komisyjne wprowadzenie organizacji ruchu.

a. przy udziale projektanta organizacji ruchu,
b. przy udziale Policji,
c. przy udziale zarządcy drogi,
d. przy udziale organu zarządzającego ruchem,
e. przy udziale innych podmiotów.

15. Tworzenie protokołów z wprowadzenia organizacji ruchu.
16. Niezgodność pomiędzy wprowadzoną organizacją ruchu a zatwierdzoną organizacją ruchu.
17. Możliwości korekty zatwierdzonego projektu organizacji ruchu po jego wprowadzeniu.
18. „Granice ustawowe” korekt we wprowadzonej zatwierdzonej organizacji ruchu.
19. Zasady prowadzenia dokumentacji fotograficznej z wprowadzenia organizacji ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

20. Odpowiedzialność administracyjnoprawna przy wprowadzeniu organizacji ruchu.

a. Odpowiedzialność pracowników zarządcy drogi,
b. Odpowiedzialność pracowników organu zarządzającego ruchem,
c. Odpowiedzialność projektanta organizacji ruchu,
d. Odpowiedzialność ubezpieczyciela.

21. Wypadki drogowe a prawidłowość wprowadzenia organizacji ruchu – odpowiedzialność prawnokarna pracownika organu administracji publicznej.
22. Umieszczanie znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przez zarządcę drogi publicznej/inny podmiot:

a. bez zatwierdzonej organizacji ruchu,
b. bez zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu przy zatwierdzonej organizacji ruchu,
c. bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.

22. Regulacje Kodeksu Wykroczeń.
23. Regulacje Kodeksu Karnego.
24. Postępowania sądowe w przypadku nielegalnego umieszczania znaków drogowych, sygnałów drogowych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

25. Wprowadzanie zatwierdzonej organizacji ruchu a decyzja na zajęcie pasa drogowego.
26. Zasady przywrócenia poprzedniej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.
27. Zasady wprowadzenia nowej stałej organizacji ruchu po zakończeniu robót drogowych.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

28. Kontrola wykonania zadań technicznych wynikających z realizacji projektu stałej organizacji ruchu.
29. Skutki braku zawiadomienia o wprowadzeniu stałej organizacji ruchu.
30. Utrata ważności zatwierdzonej organizacji ruchu.
31. Możliwości i sposoby konwalidowania (zalegalizowania) organizacji ruchu, która utraciła ważność.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

32. Półroczna kontrola prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach jemu podległych.
33. Zasady prowadzenia półrocznej kontroli.
34. Protokół z przeprowadzonej półrocznej kontroli.
35. Zasady formułowania wytycznych dla zarządców dróg przez organy zarządzające ruchem na drodze.
36. Likwidacja nieprawidłowość po dokonanej kontroli wprowadzonej organizacji ruchu na drodze:

a. dokonanie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
b. dokonanie naprawy wadliwie działających urządzeń sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej,
c. żądanie umieszczenia znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu w miejscach zgodnych z zatwierdzoną organizacją ruchu.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

37. Terminy usuwania nieprawidłowości.
38. Notyfikacja usuwanych nieprawidłowości.
39. Zasady usuwania nieprawidłowości.
40. Nieprawidłowości zatwierdzonej organizacji ruchu niemożliwe do usunięcia na drodze.

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń (szkolenie wprowadzanie organizacji ruchu) trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Jak określać termin na wprowadzenie zatwierdzonej organizacji ruchu w zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu?
  2. Czy znaki drogowe umieszczone bez dokonanego zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu są legalne w świetle prawa?
  3. Czy jednostka wprowadzająca organizację ruchu musi podać tylko termin od kiedy wprowadza czasową organizację ruchu (w przypadku np. przebudowy drogi), czy też powinna określić również przewidywaną datę przywrócenia stałej organizacji ruchu?
  4. Jak należy podejść do tematu gdy np. przebudowywana jest jakaś droga gdzie zachodzą gruntowne zmiany geometrii i oznakowania, a nikt w wyznaczonym terminie nie powiadamia o wprowadzaniu zmienionej nowej organizacji? Czy po zawiadomieniu zarządcy drogi o utracie ważności tej organizacji oraz po  kontroli o której mowa w § 12 ust. 3 i 5 Rozporządzenia należy żądać wprowadzenia organizacji ruchu zgodnej z poprzednio zatwierdzoną organizacją (o ile w ogóle istniała) tj. powrót do stanu sprzed przebudowy?
  5. Co w przypadku braku złożenia zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu? Jakie dokumenty/kroki powinna podjąć osoba prowadząca ewidencję zatwierdzonych projektów organizacji ruchu?
  6. Jak w ewidencji organizacji ruchu wpisujemy przewidywany termin wprowadzenia oraz przywrócenia organizacji ruchu z projektu organizacji ruchu?
  7. Czy stałe i czasowe projekty organizacji ruchu można ewidencjonować w jednym rejestrze? Czy powinny być dwa osobne rejestry?
  8. Kogo w ewidencji jako „jednostka składająca projektu organizacji ruchu” wpisujemy: inwestora i projektanta czy tylko wnioskodawcę?
  9. Jak określać rzeczywisty termin wprowadzenia organizacji ruchu?
  10. Co to jest termin „ważności” projektu organizacji ruchu w stosunku do terminu na wprowadzenie organizacji ruchu?
  11. Jak traktować zmianę wcześniejszej organizacji ruchu – ewidencjonujemy pod nowym numerem czy załączamy do pierwotnego wniosku?
  12. Jak rozwiązywać problemy powstające przy wybudowaniu zjazdu z określaniem terminu na wprowadzenie organizacji ruchu – czy w tym przypadku termin będzie podany w czasowym projekcie czy tylko w stałym projekcie organizacji ruchu?
  13. W jakim terminie należy wykonać kontrolę prawidłowości wykonania zadań technicznych wynikających z zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu?
  14. Co w sytuacji przekroczenia przez organ zarządzający ruchem na drodze terminu kontroli zadań technicznych wynikających z zatwierdzonego projektu stałej organizacji ruchu – czy można zrobić taką kontrolę później?
  15. Czy brak realizacji zadań z § 12 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem jest traktowane jako poważne uchybienie? Czy skutkuje to nieważnością znaków drogowych?
  16. Jak postąpić w sytuacji gdy projekt czasowej organizacji ruchu na imprezę zaplanowaną na konkrety dzień wpływa na 3 dni przed datą imprezy – czy taki projekt należy zatwierdzić, czy też powinno się go odrzucić ze względu na brak możliwości dochowania co najmniej 7-mio dniowego terminu na dokonanie zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu?
  17. Czy za brak dokonania kontroli wprowadzonej organizacji ruchu grożą jakieś konsekwencje prawne?
  18. Jak powinien wyglądać protokół kontroli półrocznej organizacji ruchu – zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach?
  19. Co to znaczy „funkcjonowanie i utrzymanie wszystkich” znaków drogowych? Czy to znaczy że trzeba sprawdzać każdy znak drogowy?
  20. Co zrobić jeśli nie ma zasobów osobowych do realizacji obowiązków z § 12 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem?
  21. Czy można zlecić zewnętrznym pomiotom prowadzenie kontroli półrocznej organizacji ruchu drogowego?
  22. W jakiej formie powinno zostać dokonane zawiadomienie o wprowadzeniu zatwierdzonej organizacji ruchu – pisemnej, ustnej, telefonicznej czy mailowej?
  23. Czy do zatwierdzonych projektów stałych i czasowych organizacji ruchu stosuje się te same zasady dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu?
  24. jak postąpić w sytuacji gdy zawiadomienie o wprowadzeniu organizacji ruchu wpłynie na 3 dni przed zaplanowanym terminem robót drogowych – czyli w nieprzepisowym terminie z zachowaniem co najmniej 7 dni przed terminem wprowadzenia organizacji ruchu?
  25. Wykonawcy robót drogowych ustawicznie nie przestrzegają obowiązku dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu. Jak ich do tego prawnie zmobilizować?
  26. Czy tryb zawiadamiania o wprowadzeniu organizacji ruchu z 24-godzinnym wyprzedzeniem dla zatwierdzanych uproszczonych projektów organizacji ruchu można stosować także do zatwierdzanych czasowych projektów organizacji ruchu?
  27. Czy organ zarządzający ruchem na drodze ma jakiś termin na wysłanie informacji o utracie ważności zatwierdzonego projektu organizacji ruchu do zarządcy drogi publicznej?
  28. Czy organ zarządzający ruchem na drodze można nałożyć jakieś sankcje za nieprzestrzeganie obowiązku utrzymania zatwierdzonej stałej organizacji ruchu w należytym stanie na drodze?
  29. Jak wygląda tryb zawiadamiania o wprowadzeniu organizacji ruchu Policji? Czy w przypadku drogi wojewódzkich przechodzącej przez dwa powiaty należy zawiadomić Komendanta Powiatowej Policji i odrębnie Komendanta Wojewódzkiego Policji?
  30. Czy w przypadku dróg wewnętrznych należy stosować również procedurę dokonywania zawiadomień o wprowadzeniu zatwierdzanej organizacji ruchu?
  31. Co zrobić w sytuacji, gdy jednostka wprowadzająca organizację ruchu zawiadamia o wprowadzeniu organizacji ruchu, ale fizycznie nie umieszcza na drodze znaków drogowych, sygnałów drogowych lub urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego objętych zatwierdzonym projektem organizacji ruchu? Czy taki projekt stałej organizacji ruchu można unieważnić?
  32. Jaki tryb postępowania zastosować w przypadku „pustych” zawiadomień o wprowadzeniu organizacji ruchu bez pokrycia? Czy organ zarządzający ruchem ma jakieś sposoby rozwiązania takich sytuacji?
  33. Czy zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu może dokonać jednostka, która nie jest jednostką prowadzącą prace na drodze publicznej?

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708