Tryb szkolenia | Miasto | Data Szkolenia | Cena netto | Wybierz | hf:att:pa_tryb-szkolenia | hf:att:pa_miasto |
---|---|---|---|---|---|---|
online | --- | 05.06.2025 | | online | 57 |
Specustawa drogowa ZRID to tematyka której poświęca się uwagę podczas szkolenia pod nazwą „Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – prawo, procedury i praktyka”. Grupą dla której szkolenie może okazać się niezwykle przydatne są projektanci budownictwa drogowego i organy administracji architektoniczno-budowlanej zatwierdzające projekty budowlane, którzy wielokrotnie borykają się z problemami natury prawnej i praktycznej. Szkolenie ze specustawy drogowej (ZRID) jest niezwykle przydatne dla zarządców dróg publicznych, którzy pełnią rolę inwestorów w świetle specustawy drogowej ZRID.
W szczególności problemy interpretacyjne przy wydawaniu zezwoleń na realizację inwestycji drogowych (specustawa drogowa ZRID) są generowane na kanwie zmian wprowadzonych 21 września 2022 roku do polskiego systemu prawnego w ustawie o drogach publicznych, ustawie Prawo o ruchu drogowym i ustawie Prawo Budowlane – właśnie na tej tematyce koncentruje się prowadzący szkolenie. Dotyczy to także nowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które będzie miało kluczowe znaczenie przy ocenie prawidłowości dokumentacji projektowej złożonej w trybie specustawy drogowej do zatwierdzenia.
Szkolenie jest dedykowane dla pracowników zarządców dróg publicznych, którzy wnioskują w trybie specustawy drogowej (ZRID) o przebudowę lub budowę nowej drogi publicznej. Prowadzący szkolenie posiada rozległą wiedzę na temat procedur obowiązujących w procedurze uzyskiwania decyzji ZRID – jest z jednej strony projektantem wnioskującym w imieniu zarządców dróg publicznych o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowych, a z drugiej strony niejednokrotnie skarży w imieniu stron postępowania działania organów administracji publicznej wydających zezwolenia na realizację inwestycji drogowych (ZRID). Pozwala to sięgnąć prowadzącemu poza obowiązujące ramy przepisów prawa i ukazać różnego rodzaju interesy stron (w tym rzadki acz istotne niuanse) postępowań w sprawach o wydanie decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych.
1. Decyzje zezwalające na realizacje inwestycję drogową (ZRID) – ogólna charakterystyka.
2. Zmiany w przepisach „specustawy drogowej” (ZRID) po nowelizacji ustawy Prawo Budowlane z 19 września 2020 roku oraz 21 września 2022 roku.
3. Zakres stosowania specustawy drogowej (ZRID). Kiedy można stosować specustawą drogową ZRID? Zasady powiązania nowej drogi publicznej z siecią dróg publicznych po oddaniu do użytkowania drogi zrealizowanej w trybie specustawy drogowej ZRID.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
4. Relacje wnioskodawcy i organu orzekającego w sprawie wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej.
5. Zawiadamianie stron postepowania w postępowaniach ZRID – aktywny udział czy bierne obserwowanie?
6. Zawiadomienie a „zaskoczenie” stron postępowania – rozwiązania legislacyjne i praktyczne. Jak uniknąć nieprawidłowości w tym zakresie?
7. Szczegółowe omówienie treści wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej z uwzględnieniem zmian ustawy Prawo Budowlane,
a. mapa w skali co najmniej 1:5000 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
b. analiza powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
c. mapa zawierająca projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
d. określenie nieruchomości lub ich części, które planowane są do przejęcia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego;
e. określenie nieruchomości lub ich części, z których korzystanie będzie ograniczone;
f. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
g. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), aktualnym na dzień opracowania projektu;
h. wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
i. uzasadnienie zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
8. Analiza orzecznictwa – specustawa drogowa ZRID w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz praktyce organów administracji architektoniczno-budowlanej.
9. Analiza interpretacji Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rozwoju w odniesieniu do inwestycji realizowanych w trybie specustawy drogowej ZRID.
10. Bieżąca praktyka i relacje praktyki do przepisów w sprawie kompletowania wniosków ZRID.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
11. Dodatkowe opinie do wniosku o ZRID:
a. ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
b. dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,
c. właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,
d. dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią,
e. dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,
f. właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,
g. właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do linii kolejowej,
h. podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2020 r. poz. 998 i 1086) – w odniesieniu do obszaru portu lub przystani morskiej,
i. innych organów wymaganych przepisami szczególnymi.
12. Analiza orzecznictwa.
13. Analiza interpretacji Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rozwoju.
14. Bieżąca praktyka i relacje praktyki do przepisów w sprawie kompletowania wniosków ZRID.
15. Zakres stosowania ustawy Prawo Budowlane w specustawie drogowej ZRID.
16. Zakres stosowania ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego w procedurze ZRID – problemy prawne, praktyczne i proceduralne.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
17. Aktualność uzgodnień w procedurze ZRID – data ważności uzgodnień a data wydania decyzji ZRID?
18. Zmiany nieistotne w rozwiązaniach projektowych w trakcie realizacji inwestycji ZRID.
19. Zmiany istotne w rozwiązaniach projektowych w trakcie realizacji inwestycji ZRID – z uwzględnieniem nowelizacji Prawa Budowlanego 2020.
20. Rozumienie pojęć „linie podziału nieruchomości” i „linie rozgraniczające teren”.
21. Skutki niewłaściwego podziału nieruchomości w procedurze ZRID – konsekwencje cywilnoprawne i administracyjnoprawne.
22. Relacja przepisów ustawy o ochronie przyrody do wycinki drzew i krzewów – postępowania wznowieniowe i wzruszanie decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych.
22a. Zajęcia terenów kolejowych i terenów wód płynących – problematyka interpretacyjna i praktyczna w procedurze ZRID.
22b. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego – znaczenie i wpływ na ruch drogowy.
23. Postępowania poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych – urządzenia zlokalizowane w pasie drogi publicznej a procedura ZRID. Wpływ procedury ZRID na wydawane decyzje lokalizacyjne i decyzje na umieszczenie urządzeń w pasie drogi publicznej.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
24. Decyzje ZRID a prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane – analiza przepisów ustawy Prawo Budowlane 2020.
25. Decyzje ZRID a wywłaszczanie gruntów pod drogę publiczną – problematyka „statusu” terenu pod drogą.
26. Konflikty administracyjnoprawne z innymi zarządcami dróg w zakresie wydawania decyzji lokalizacyjnych w obszarach objętych inwestycją drogową w trybie ZRID.
27. Spóźnione reakcje zarządców dróg i brak przepływu informacji – aspekty formalnoprawne ustalania granic pasa drogi publicznej w kontekście specustawy drogowej ZRID.
28. Obstrukcje w realizacjach inwestycji drogowych:
a. odwołania stron,
b. „fizyczne” blokowanie inwestycji,
c. możliwości oczyszczenia placu budowy,
d. obstrukcja medialna i prawna.
29. Relacje specustawy drogowej ZRID do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
30. Nakładanie dodatkowych obowiązków w procedurze ZRID – praktyka a ‘ustawowy’ czas trwania procedury ZRID.
31. Elementy obligatoryjne decyzji ZRID – najczęstsze błędy i uchybienia.
32. Omówienie wybranych przykładowych decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
33. Procedury odwoławcze od decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych (ZRID).
34. Zasady nadania rygoru natychmiastowej wykonalności.
35. Rygor natychmiastowej wykonalności a zmiana statusu prawnego własności nieruchomości.
36. Różnice formalnoprawne w decyzjach ZRID:
a. decyzja ostateczna z rygorem natychmiastowej wykonalności,
b. decyzja nieostateczna z rygorem natychmiastowej wykonalności,
c. decyzja ostateczna bez rygoru natychmiastowej wykonalności,
d. decyzja nieostateczna bez rygoru natychmiastowej wykonalności,
e. relacje prawomocności do ostatecznych i nieostatecznych decyzji ZRID.
37. Wstrzymanie wykonania decyzji ZRID przez organ drugiej instancji i Wojewódzki Sąd Administracyjny.
38. Niewzruszalność decyzji ZRID – inne drogi odszkodowawcze.
39. Zasady wypłaty odszkodowań przy wywłaszczeniu nieruchomości – rola zarządcy drogi publicznej (w tym tryby specjalne).
40. Analiza orzecznictwa sądów administracyjnych.
41. Analiza interpretacji Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rozwoju.
42. Bieżąca praktyka i relacje praktyki do przepisów „specustawy drogowej” ZRID.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
Podczas ostatnich szkoleń (szkolenie ZRID z zakresu specustawy drogowej) trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:
Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabronione jest wykorzystywanie, kopiowanie, zmienianie i udostępnianie w jakikolwiek sposób i jakiejkolwiek formie informacji przedstawianych na stronie internetowej www.szkoleniadrogowe.pl bez pisemnej zgody autora i administratora strony.
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o.
ul. Wielicka 45 lok. 4
02 – 657 Warszawa
NIP: 5214083701
REGON: 529510510
KRS: 0001124016