www.szkoleniadrogowe.pl

Zjazdy z dróg publicznych w świetle nowych przepisów techniczno-budowlanych i ustawy o drogach publicznych – zjazdy zwykłe, zjazdy techniczne i zjazdy awaryjne.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
online---02.06.2025 Original price was: 550,00 zł.Current price is: 500,00 zł.
online57
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

Szkolenie „Zjazdy z dróg publicznych w świetle nowych przepisów techniczno-budowlanych” omawia tematykę nomenklatury zjazdów obowiązującą od września 2022 roku w polskim systemie prawnym ze szczególnym uwzględnieniem trybu z art. 29 ustawy o drogach publicznych, w którym zarządcy dróg publicznych wydają decyzje lokalizacyjne dla zjazdów. Szkolenie (szkolenie lokalizacja zjazdów) omawia przykładowe wnioski o lokalizację zjazdów, sposób ich procedowania, znaczenie „trudnych warunków” w lokalizacji zjazdów oraz sytuacje, w których jest możliwa odmowa zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi publicznej. Prowadzący jako osoba łącząca wiedzę projektową inżynierską z gruntowną wiedzą prawną ukazuje najczęstsze przyczyny uchylania decyzji odmawiających na lokalizację zjazdów oraz błędy popełniane przez zarządców dróg publicznych. Na szkoleniu wskazywane są także sposoby lokalizacji zjazdów według nowych przepisów techniczno-budowlanych, w tym w obszarze skrzyżowania i na drogach różnych klas technicznych. Szkolenie omawia delikatną materię interpretacyjną „trudnych warunków” w obszarach skrzyżowania i węzłów, w tym relacje do klasy dróg publicznych na które wnioskodawcy postulują zlokalizowanie zjazdu. Prowadzący przedstawia bogate orzecznictwo Samorządowych Kolegiów Odwoławczych oraz sądów administracyjnych z uwzględnieniem dokumentacji projektów drogowych budowlanych i koncepcji techniczno-wykonawczych dla zjazdów. Podczas szkolenia z tematyki zjazdów istnieje możliwość zadawania pytań oraz przedstawienia własnych problematycznych przypadków lokalizacji zjazdów w pasach dróg publicznych. Szkolenie ze zjazdów dedykowane jest dla projektantów drogowych, inwestorów oraz dla zarządców dróg publicznych. Szkolenie obejmuje swoim zakresem wiedzę praktyczną i sposób rozwiązywania problemów przy lokalizacji lub przebudowie zjazdów zwykłych, zjazdów technicznych i zjazdów awaryjnych z dróg publicznych.

Podstawy prawne:
  1. ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.) – z uwzględnieniem zmian z 21 września 2022 roku,
  2. ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.) – z uwzględnieniem zmian z 21 września 2022 roku,
  3. ustawa Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 roku,
  4. ustawa Prawo Budowlane z dnia 07 lipca 1994 roku,
  5. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. 2003 nr 177 poz. 1729 z późn. zm.) – z uwzględnieniem zmian od 01 lipca 2016 roku.
  6. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz.U. 2004 nr 140 poz. 1481 z późn. zm.) – uwzględnieniem zmian od 25 marca 2015 roku.
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych – obowiązujące od 21 września 2022 roku.
Grupa dedykowana:
  • Projektanci budownictwa drogowego,
  • Inżynierowie drogownictwa,
  • Inżynierowie konstruktorzy,
  • Inżynierowie ruchu drogowego,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg publicznych,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg gminnych wewnętrznych,
  • Pracownicy organów administracji architektoniczno-budowlanej – Starostwa Powiatowe, Urzędy Wojewódzkie.
  • Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
  • Pracownicy organów administracji publicznych – Starostwa Powiatowe,
  • Pracownicy organów administracji publicznych – Urzędy Wojewódzkie,
  • Deweloperzy inwestycji komercyjnych,
  • Deweloperzy inwestycji budownictwa mieszkaniowego,
  • Inwestorzy inwestycji drogowych,
  • Inwestorzy inwestycji niedrogowych ingerujących w geometrię drogi publicznej,

 

Szkolenie jest w szczególności dedykowane dla osób zainteresowanych tematyką lokalizacji, funkcjonowania, procedur umieszczania i budowy zjazdów z dróg publicznych.

Cel szkolenia:
  • Zrozumienie tematyki lokalizacji zjazdów w pasie drogi publicznej.
  • Zrozumienie tematyki projektowania zjazdów w pasie drogi publicznej.
  • Zrozumienie problematyki budowy i funkcjonowania zjazdów w pasie drogi publicznej.
  • Omówienie rodzajów i klas zjazdów.
  • Lokalizacja zjazdów a kategoria drogi publicznej.
  • Lokalizacja zjazdów a klasa drogi publicznej.
  • Wyjaśnienie znaczenia „obszaru skrzyżowania”, „podstawowych warunków” i „trudnych warunków” w lokalizacji zjazdów,
  • Właściwe rozumienie regulacji art. 29 ust. 1 i 4 ustawy o drogach publicznych w praktycznym stosowaniu przez zarządy dróg,
  • Odnalezienie się uczestnika w różnicach przebudowy zjazdów istniejących z inicjatywy inwestora oraz z inicjatywy zarządcy drogi publicznej – tryby i procedury,
  • Rola organu administracji architektoniczno-budowlanej w procesie budowy i sytuowania zjazdu z drogi publicznej,
  • Organizacja ruchu drogowego a lokalizacja zjazdów,
  • Proces ustalania obsługi komunikacyjnej dla nieruchomości wobec których nie można wydać zezwolenia na lokalizację zjazdów z przyczyn wynikających z zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • Opiniowanie geometrii w projektach budowlanych zjazdów z dróg publicznych przez organ zarządzający ruchem na drodze,
  • Poznanie trybów odwoławczych: odwołania od decyzji odmawiających lokalizacji zjazdów z dróg publicznych – postępowania przed Samorządowymi Kolegiami Odwoławczymi i właściwym  miejscowo Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.

 

Zadaniem szkolenia jest ukazanie problemów i kontrowersji powstających przy lokalizacji zjazdów z dróg publicznych.

Szkolenie ma pomóc w dobrym zrozumieniu procedur projektowania, lokalizacji i funkcjonowania zjazdów z dróg publicznych.

Prowadzący szkolenie, prowadząc ożywioną dyskusję połączoną z prezentacją, ukazuje różnice i zmiany które są wywołane nowelizacją przepisów.

Program szkolenia:

I. WSTĘP DO POJĘCIA ZJAZDU Z DROGI PUBLICZNEJ. Zagadnienia podstawowe.

1. Co to jest zjazd z drogi publicznej?
2. Definicje ustawowe i rodzaje zjazdów:

a. Zjazd zwykły,
b. Zjazd techniczny,
c. Zjazd awaryjny.

3. Lokalizacja zjazdów zwykłych – klasy zjazdów: klasa A, klasa B, klasa C1, klasa C2, klasa D i klasa E.
4. Traktowanie zjazdów funkcjonujących w starym stanie prawnym do 21 września 2022 roku jako zjazdy indywidualne i zjazdy publiczne.
5. Stosowane przepisy przy określaniu lokalizacji zjazdów z drogi publicznej.
6. Stosowane przepisy przy określaniu lokalizacji zjazdów z dróg wewnętrznych (gminnych lub innych podmiotów).

II. PROJEKTOWANIE I LOKALIZACJA ZJAZDÓW Z DROGI PUBLICZNEJ.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

7. Projektowanie zjazdu zwykłego do domu jednorodzinnego lub nieruchomości.
8. Projektowanie zjazdu zwykłego do inwestycji budownictwa mieszkaniowego.
9. Projektowanie zjazdy zwykłego do obiektu usługowego (centrum handlowe, stacja paliw, inwestycja deweloperska, punkt usługowy).
10. Projektowanie zjazdów technicznych i awaryjnych.
11. Relacja zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do możliwości lokalizacji zjazdu.
12. Relacja decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu do możliwości lokalizacji zjazdu.

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

13. Lokalizacja zjazdów – procedura zezwolenia na lokalizację zjazdu w trybie art. 29 ust. 1 i 4 ustawy o drogach publicznych oraz § 54 i 55 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych:

a. wniosek o lokalizację zjazdu,
b. ocena możliwości lokalizacji zjazdu,
c. warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego,
d. „obszar skrzyżowania” a miejsce lokalizacji zjazdu,
e. pojęcie „podstawowych warunków” w lokalizacji zjazdów,
f. pojęcie „trudnych warunków” w lokalizacji zjazdów,
g. zagadnienie gęstości zjazdów i wpływ gęstości zjazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
h. zjazd jako miejsce włączenia do ruchu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

14. Traktowanie Wzorców i Standardów Ministra właściwego ds. Transportu w procedurze lokalizacji zjazdu o nazwie „Wytyczne projektowania zjazdów, wyjazdów oraz wjazdów na drogach zamiejskich i ulicach (WR-D-33)” – czy to jest „prawo” czy „nie jest to prawo”?
15. Dokumenty niezbędne do złożenia wniosku o lokalizację zjazdu.
16. Lokalizacja zjazdów względem kategorii dróg publicznych:

a. lokalizacja zjazdów na drogach gminnych,
b. lokalizacja zjazdów na drogach powiatowych,
c. lokalizacja zjazdów na drogach wojewódzkich,
d. lokalizacja zjazdów na drogach krajowych.

17. Lokalizacja zjazdów względem klasy drogi: D, L, Z, G, GP, S, A.
18. Konieczność opracowania projektu drogowego budowlanego dla zjazdu – czy w każdym przypadku projekt taki jest konieczny?
19. Opiniowanie geometrii przez organ zarządzający ruchem na drodze w procedurze lokalizacji zjazdu z drogi publicznej.

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

20. Relacja art. 35 ust. 3 ustawy o drogach publicznych (zmiana zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego) w procedurze wydawania zezwoleń na lokalizację zjazdów.
21. Zatwierdzona stała organizacja ruchu w procedurze lokalizacji zjazdu z drogi publicznej – ocena konieczności uzyskiwania. Problemy praktyczne i aspekty zmiany geometrii drogi publicznej.
22. Wydawanie zezwolenia na lokalizację zjazdu.
23. Odmowa wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu – jak uzasadnić decyzję odmowną? Kiedy i w jakich przypadkach odmawiać lokalizacji zjazdu?
24. Przenoszenie decyzji na lokalizację – nowe przepisy, tryb i procedura.

III. PROCEDURA BUDOWY ZJAZDU Z DROGI PUBLICZNEJ. ZGŁOSZENIA I ODBIORY.

25. Zasady wpisywania warunków w decyzjach lokalizacyjnych na zjazd:

a. wykonanie projektu czasowej organizacji ruchu z pozyskaniem zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu,
b. wykonanie projektu stałej organizacji uchu z pozyskaniem zatwierdzenia stałej organizacji ruchu,
c. uzyskanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót związanych z budową zjazdu,
d. dokonanie zawiadomień o wprowadzeniu czasowej organizacji ruchu,
e. dokonanie zawiadomień o wprowadzeniu stałej organizacji ruchu.

26. Wymogi formalnoprawne decyzji o zajęcie pasa drogowego w celu budowy zjazdu w świetle ustawy o drogach publicznych i Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego.
27. Proces budowy zjazdu z drogi publicznej.
28. Realizacja robót budowlanych.
29. Prawidłowość i sposoby oznakowania robót budowlanych na budowę zjazdu.

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

30. Zjazd w świetle ustawy Prawo Budowlane – kiedy i w jakich przypadkach dokonywać zgłoszenia budowy zjazdu z drogi publicznej?
31. Stany prawne dla zjazdów z dróg gminnych publicznych i dróg powiatowych.
32. Stany prawne dla zjazdów z dróg wojewódzkich i krajowych.
33. Przebudowa zjazdu w ramach inwestycji prowadzonej przez zarządcę drogi publicznej:

a. w trybie art. 29 ust. 2 ustawy o drogach publicznych,
b. w trybie art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. h ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy.

34. Odbiory zrealizowanego (wybudowanego lub przebudowanego) zjazdu w pasie drogi publicznej.

IV. FUNKCJONOWANIE ZJAZDU W PASIE DROGI PUBLICZNEJ. PROCEDURA LIKWIDACJI ZJAZDU Z DROGI PUBLICZNEJ.

35. Zasady funkcjonowania i utrzymania zjazdów w trybie art. 30 ustawy o drogach publicznych.
36. Zasady funkcjonowania zjazdu w świetle art. 49 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo ruchu drogowych,
37. Zjazdy w organizacji ruchu drogowego – najczęstsze problemy praktyczne, prawne i projektowe,
38. Likwidacja nieużytkowanego zjazdu z drogi publicznej – kiedy zjazd należy przeznaczyć do likwidacji? Czy istnieje procedura likwidacji zjazdu? W jakim trybie i w jaki sposób likwidować zjazdy z dróg publicznych?

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

39. Lokalizacja zjazdów z dróg publicznych w kontekście służebności drogi koniecznej.

40. Postępowania o ustanowienie służebności drogi koniecznej dla nieruchomości, dla których z przyczyn bezpieczeństwa ruchu drogowego nie można zlokalizować zjazdu z drogi publicznej.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

39. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego.
40. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia.
41. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie awaryjnego zajęcia pasa drogowego.
42. Analiza przypadków z praktyki i rekomendacje do podejmowania właściwych działań przez zarządców dróg publicznych i projektantów drogowych.

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń (szkolenie lokalizacja zjazdów) trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Czy można stosować stare parametry z poprzedniego rozporządzenia, zachowując nazewnictwo
    zjazdu nowego rozporządzenia?
  2. Co w przypadku gdy  zapisy w planie zagospodarowania działki według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kolidują z projektowanym zjazdem?
  3. Czy można wymagać od inwestora w pierwszej kolejności na wydzielenie terenu przeznaczonego pod drogę, a następnie uzgodnić zjazd z nowo powstałej drogi publicznej?
  4. Czy zawsze zjazd musi być lokalizowany z drogi niższej kategorii jeśli przylega do dróg dwóch różnych kategorii?
  5. Czy zawsze zjazd musi być lokalizowany z drogi niższej klasy jeśli przylega do dróg dwóch różnych kategorii?
  6. Czy zjazd z drogi publicznej należy utożsamiać z połączeniem drogi publicznej z drogą wewnętrzną, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy o drogach publicznych?
  7. Czy zjazd na drogę wewnętrzną powinien być oznakowany znakiem D – 46 „droga wewnętrzna”?
  8. Czy nieruchomość może być obsługiwana przez dwa zjazdy?
  9. Czy w procedurze lokalizacji zjazdów stosujemy procedurę ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego przed wydaniem decyzji?
  10. Czy na budowę zjazdu wymagany jest zawsze projekt budowlany?
  11. Czy można wymagać projektu budowlanego dla zjazdu z dróg wewnętrznych?
  12. Jaką szerokość zjazdu można maksymalnie wpisać w decyzji na zjazd po zmianie przepisów – w kontekście szerokości zjazdu względem szerokości jezdni?
  13. Czy można zmusić właściciela zjazdu, żeby posprzątał jezdnię, ponieważ w trakcie ulewy z jego posesji poprzez zjazd spływa błoto na drogę publiczną?
  14. Czy projekt zjazdu musi być wykonany przez projektanta mającego uprawnienia drogowe?
  15. Co zrobić z sytuacją gdy ktoś wybudował zjazd a potem dopiero go uzgadnia („robi papiery”) na zjazd?
  16. Co to jest zjazd tymczasowy na czas trwania budowy?
  17. Czy można wydać decyzję na lokalizację zjazdu, jeżeli właściciel złożył tylko wniosek o wydanie zezwolenia na zjazd i załączył do tego mapę?
  18. Co z opłatą skarbową za zjazd do nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza przy zjeździe z drogi publicznej?
  19. Czy należy spisać protokół odbioru po wybudowaniu zjazd?
  20. Jak traktować nielegalnie wybudowane zjazdy?
  21. Czy zarządca drogi ma obowiązek odebrania wybudowanego zjazdu i spisania protokołu
    odbiorczego?
  22. Czy są jakieś określone minimalne wymagane odległość zjazdu od skrzyżowania? Czy według nowych przepisów mogę lokalizować zjazd na skrzyżowaniu?
  23. Czy można stosować stare parametry w decyzji na lokalizację zjazdu, jak dla indywidualnego lub publicznego?
  24. Czy można stosować stare parametry z poprzedniego rozporządzenia, zachowując nazewnictwo zjazdu nowego rozporządzenia?
  25. Czy można zezwolić na dwa zjazdy do jednej działki?
  26. Czy jedną decyzją lokalizacyjną można objąć dwa zjazdy?
  27. Co zrobić jeśli ktoś chce przesunąć zjazd? Wydać decyzję czy zostawić to tak jak jest obecnie?
  28. Czy wydając decyzję na lokalizację zjazdu powinniśmy wymagać zgody PGW Wody Polskie jeśli będzie tam przepust?
  29. Czy można rozebrać zjazd wykonany nielegalnie, co do którego mamy pewność, że nie uzyskał nigdy decyzji lokalizacyjnej od zarządcy drogi?
  30. Czy inwestor ma obowiązek uzgodnić lokalizację zjazdu z drogi wewnętrznej na drogę wewnętrzną i otrzymać od Gminy jako zarządcy drogi wewnętrznej wytyczne? Czy taki obowiązek jest tylko przy drogach publicznych? Jeśli tak to w jakiej formie powinna być wydana zgoda?
  31. Czy zmiana nawierzchni zjazdu (np. z betonu asfaltowego na kostkę polbrukową) wymaga decyzji na przebudowę zjazdu? Czy konieczny jest projekt?
  32. Jak rozumieć pojęcie wjazd jednokierunkowy lub wyjazd jednokierunkowy? Czy wjazd to zjazd?
  33. Czy można odstąpić od decyzji na zajęcie pasa drogowego w celu wykonania zjazdu na drogę gruntową nieutwardzoną?
  34. Czy można przenieść decyzję na zjazd na nowego właściciela nieruchomości (nowy deweloper)?
  35. Kto powinien utrzymywać lustro drogowe na wysokości zjazdu? Jakie teraz są przepisy w zakresie luster drogowych?
  36. Czy oznakowanie drogowego w obrębie istniejącego zjazdu podlega zatwierdzeniu przez organ zarządzający ruchem na drodze?
  37. Na czyj koszt jest usunięcie drzewa w miejscu, w którym inwestor planuje wybudować zjazd, a drzewo znajduje się w pasie drogowym?
  38. Co w przypadku, gdy nieruchomość ma dwóch współwłaścicieli, a tylko jeden wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji na lokalizację zjazdu? Jak to traktować? Czy każdy z nich musi wystąpić? Co, jeżeli drugi współwłaściciel nie zgadza się na zjazd?
  39. Czy o lokalizację zjazdu może wystąpić wyłącznie właściciel nieruchomości czy też może wystąpić osoba która dzierżawi nieruchomość?
  40. Czy można wydłużyć termin ważności decyzji na lokalizację zjazdu na okres dłuższy niż 3 lata?
  41. Co w sytuacji, gdy inwestor wybuduje zjazd, a zarządca go nie odbierze?
  42. Co to jest prawo do dysponowania gruntem na cele budowlane przy lokalizacji zjazdu? Czy decyzja lokalizacyjna jest prawem do dysponowania gruntem na cele budowlane?
  43. Czy można wygasić decyzję na lokalizację zjazdu w trybie art. 162 Kodeksu Postępowania Administracyjnego?
  44. Czy zjazd powinien obejmować szerokość furtki i bramy wjazdowej, czy jedynie szerokość bramy wjazdowej?
  45. Jak rozumieć pojęcie dojścia i dojazdu poprzez zjazd?
  46. Z czego wynika, iż droga wewnętrzna za zjazdem ma mieć szerokość minimum 4,5 m?
  47. Jak ma się proces przebudowy zjazdu z drogi publicznej do umowy drogowej z art. 16 ustawy o drogach publicznych?
  48. Czy zarządca drogi publicznej może wybudować lub przebudować zjazd na nieruchomość prywatną?
  49. Co w sytuacji gdy zarządca drogi publicznej historycznie nie egzekwował wniosków o zajęcie pasa drogowego na potrzeby budowy zjazdów a jedynie wydawał decyzje lokalizacyjne dla zjazdów?
  50. Czy jak uzyskałem decyzję odmawiającą lokalizację zjazdu na km 50+550 istnieje możliwość wystąpienia o lokalizację zjazdu na km 50+600 względem tej samej działki przylegającej do drogi publicznej?
  51. Jak kierujący pojazdem ma odróżnić szeroki zjazd zwykły od wlotu skrzyżowania?
  52. Co w sytuacji gdy istniejąca służebność drogi koniecznej przylega do drogi publicznej i w miejscu tym miałby powstać zjazd bez odpowiedniego promienia skrętu/skosu?
  53. Jakie przepisy regulują minimalną szerokość zjazdu zwykłego? Czy istnieje coś takiego jak minimalna szerokość dla zjazdów z dróg publicznych?
  54. Czy zjazd zwykły klasy „A” należy oznakować jako skrzyżowanie w warstwie organizacji ruchu drogowego?
  55. Kto powinien oznakować zjazd zwykły znakiem D – 46 „droga wewnętrzna” – zarządca drogi publicznej czy właściciel drogi wewnętrznej?
  56. Czy w przypadku wykonywania prac sprzątania pasa drogowego w obrębie istniejącego zjazdu zwykłego należy mieć zgodę właściciela nieruchomości do której prowadzi zjazd?
  57. Jakiej klasy powinien być zjazd zwykły do nieruchomości prywatnej na której jest parking (5 miejsc postojowych) i sklep wielobranżowy?
  58. Jak traktować zjazd który istnieje na mapach zasadniczych ale nie ma go fizycznie na drodze w terenie? Czy jest to „zjazd istniejący” czy też należy uznać że nie istnieje?
  59. Kto powinien wydać decyzję lokalizacyjną na zjazd na drodze gminnej publicznej dla której jest podjęta uchwała o zaliczeniu tej drogi do drogi gminnej publicznej, ale grunt pod drogą nie jest własnością zarządcy drogi publicznej?
  60. Kto powinien ponieść koszty umieszczenia lustra drogowego U – 18a/U – 18b na wysokości projektowanego lub istniejącego zjazdu zwykłego?
  61. Czy jeden zjazd może „okrakiem” prowadzić do dwóch nieruchomości – innymi słowy czy dwie nieruchomości mogą korzystać z jednego zjazdu na drogę publiczną?
  62. Jak postąpić w sytuacji gdy złożony został wniosek na lokalizację zjazdu z drogi publicznej, która obecnie jest w trakcie robót budowlanych objętych decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID)? Czy wydawać zezwolenie na lokalizację zjazdu i jak ma się do tego gwarancja na przebudowaną drogę publiczną?
  63. Jak zareagować gdy otrzymaliśmy wniosek na lokalizację zjazdu zwykłego do dużego osiedla mieszkaniowego z drogi gminnej klasy L „lokalna” która w przeciągu najbliższych 2 lat zostanie częścią obwodnicy śródmiejskiej w klasie drogi G „główna”?
  64. Czy w postępowaniu o udzielenie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi gminnej publicznej na drogę wewnętrzną (własność drogi wewnętrznej to kilkunastu współwłaścicieli) muszą uczestniczyć wszyscy współwłaściciele nieruchomości na którą ma być zlokalizowany zjazd?
  65. Kto powinien wystąpić o lokalizację zjazdu z drogi gminnej wewnętrznej na nieruchomość objętą współwłasnością? Czy muszą być to wszyscy współwłaściciele czy też może być jeden z nich?
  66. W jaki sposób interpretować regulację art. 29a ustawy o drogach publicznych w kontekście wybudowania zjazdu zwykłego niezgodnie z określonym w zezwolenia na lokalizację zjazdu parametrami technicznymi?
  67. Do kogo wysłać decyzję zezwalającą na lokalizację zjazdu zwykłego jeśli jest siedmiu współwłaścicieli nieruchomości na którą prowadzi zjazd zwykły, ale ustanowili oni wszyscy jednego pełnomocnika w sprawie?
  68. Jak traktować sytuację w której nieruchomość wnioskująca o lokalizację zjazdu zwykłego jest oddzielona wąskim „klinem” („paskiem”) stanowiącym odrębną nieruchomość od pasa drogi publicznej? Czy w takiej sytuacji mogę wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu zwykłego czy też wnioskodawcy musza porozumieć się z właścicielami tej wąskiej nieruchomości stanowiącej „klin” („pasek”) oddzielający drogę publiczną od ich nieruchomości?
  69. Co ma zrobić właściciel nieruchomości, któremu ze względu na przepisy techniczno-budowlane nie można wydać zezwolenia na lokalizację zjazdu zwykłego chociaż jego nieruchomość graniczy bezpośrednio z drogą publiczną?
  70. Jak traktować zjazdy istniejące przed dniem 21 września 2022 roku – czy to są nadal „zjazdy indywidualne” i „zjazdy publiczne”, czy też są one „zjazdami zwykłymi”?
  71. Czy jedna nieruchomość może być obsługiwana poprzez dwa zjazdy dwukierunkowe?
  72. Czy wytyczne WR-D-33 stosuje się do dróg gminnych położonych poza obszarami zabudowanymi w zakresie lokalizacji zjazdów?
  73. Czy zarządca drogi może narzucać warunki z wytycznych WR-D-33 przy wydawaniu decyzji lokalizacyjnej dla zjazdu zwykłego?
  74. Kto przesądza o tym, iż w danej projektowanej lokalizacji zjazdu zwykłego istnieją „trudne warunki”?
  75. Czy dla jednej nieruchomości na której zaprojektowano jeden budynek dwulokalowy można wydać zezwolenia na lokalizację dwóch zjazdów?
  76. Kto powinien wystąpić o opinię do organu zarządzającego ruchem na drodze przy ocenie natężenie ruchu drogowego na drodze w kontekście zezwolenia na lokalizację zjazdu?
  77. Czy projektant wykonujący projekt drogowy budowlany zjazdu powinien posiadać uprawnienia do projektowania w specjalności drogowej?
  78. Czy dla lokalizacji zjazdu z drogi wewnętrznej jest konieczne przedstawienie drogowego projektu budowlanego?
  79. Jak postąpić w sytuacji powstania konfliktu co do tego czy „trudne warunki” istnieją czy też nie istnieją w kontekście miejsca lokalizacji zjazdu?
  80. Czy przy przebudowie istniejącego zjazdu zwykłego bada się problematykę „trudnych warunków”?
  81. Kto odpowiada za zatwierdzenie stałej organizacji ruchu przy lokalizacji zjazdu zwykłego?
  82. Czy można wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu zwykłego do nieruchomości o charakterze usługowym, jeżeli mające tam dojeżdżać pojazdy ciężkie przekraczają tonaż określony na znaku B – 5/B – 18 w ciągu danej drogi publicznej doprowadzającej ruch do projektowanego zjazdu?
  83. Jak traktować sytuacje gdzie miejsce lokalizacji zjazdu zwykłego jest odseparowane od drogi publicznej ciekiem wodnym (rowem) będącym we władaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie?
  84. Jak powinien być sformułowany wzór wniosku o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu?
  85. Czy przepisy określają katalog obowiązujących załączników do wniosku o lokalizację zjazdu?
  86. Czy przed wydaniem zezwolenia na lokalizację zjazdu przez zarządcę drogi publicznej powinna być wydana opinia do geometrii organu zarządzającego ruchem na drodze?
  87. Czy zezwolenie na lokalizację zjazdu należy także wydawać w przypadku dróg gminnych gruntowych?
  88. Czy dla każdego nowoprojektowanego zjazdu zwykłego powinna być zatwierdzana stała organizacja ruchu na funkcjonowanie zjazdu?
  89. Jak powinno wyglądać uzgodnienie lokalizacji zjazdu z drogi gminnej wewnętrznej?
  90. Czy w zezwoleniu na lokalizację zjazdu należy określać „klasę zjazdu” według WR-D-33?
  91. Czy przy badaniu możliwości lokalizacji zjazdu zarządca drogi publicznej ma obowiązek weryfikacji możliwości lokalizacji zjazdu w świetle zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  92. Czy można zezwolić na lokalizację zjazdu w sytuacji gdy dana droga publiczna została przebudowana i jest objęta gwarancją wykonawcy robót drogowych?
  93. Czy można zezwolić na lokalizację zjazdu w miejscu gdzie nieruchomość ma status działki drogowej (dr) i jest własnością zarządu drogi, ale według uchwały Rady Gminy nie jest objęta uchwałą o zaliczeniu danej drogi do drogi gminnej publicznej?
  94. Czy przy przebudowie istniejącego zjazdu zwykłego należy badać problematykę obszaru skrzyżowania?
  95. Czy jest obowiązek wykonania analizy widoczności przy składaniu wniosku o lokalizację zjazdu? Jeśli tak, to kto może wykonać taką analizę warunków widoczności i kto winien weryfikować poprawność wykonania takiej analizy?
  96. Czy każdorazowo przy wydawaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu zarządca drogi publicznej winien uzyskiwać stanowisko organu zarządzającego ruchem na drodze w zakresie możliwości korzystania ze zjazdu przez pojazd miarodajny?
  97. Jak traktować sytuacje gdy lokalizowany zjazd wypada na wysokości istniejącej zatoki autobusowej lub znaku poziomego P – 17 „linia przystankowa”?
  98. Czy zawsze należy wymagać opinii do geometrii organu zarządzającego ruchem na drodze przed wydaniem zezwolenia na lokalizację zjazdu?
  99. Czy w decyzji zezwalającej na lokalizację zjazdu można nałożyć obowiązek uzyskana opinii do geometrii organu zarządzającego ruchem na drodze?
  100. Jak traktować sytuację, gdzie inwestor uzyskał zezwolenie na lokalizację zjazdu, ale go nie wybudował, a następnie jeździ po chodniku w śladzie projektowanego zjazdu zwykłego?
  101. Jak podchodzić do nieruchomości, która nie mają prawnie uregulowanego zjazdu z drogi publicznej, a jednak istnieje tam zjazd gruntowy do nieruchomości (np. domu jednorodzinnego) – czy przy przebudowie drogi zarządca drogi publicznej powinien ten zjazd odtworzyć (wykonać)?
  102. Jak dokonywać obliczeń obszaru skrzyżowania w kontekście dostępnego wzoru dla obszaru skrzyżowania?
  103. W jakich sytuacjach można zezwolić na lokalizację zjazdu na czas oznaczony (zjazd tymczasowy)?
  104. Czy zarządca drogi publicznej przy wydawaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu jest związany zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  105. Czy istnieje procedura „rozbiórki” istniejącego zjazdu który zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego?
  106. Kto powinien wystąpić z zezwoleniem na lokalizację zjazdu jeśli dana nieruchomość ma kilku współwłaścicieli – czy powinien to zrobić jeden ze współwłaścicieli czy wszyscy łącznie?
  107. Czy posiadanie służebności gruntowej jest tytułem do wystąpienia z wnioskiem o lokalizację zjazdu z drogi publicznej do miejsca gdzie jest ustanowiona służebność gruntowa (drogowa)?
  108. Jak traktować sytuację w której z jednej strony dla dróg gminnych nie jest wymagany projekt drogowy budowlany dla zjazdu, a z drugiej strony należy pozyskać opinię do geometrii zjazdu od organu zarządzającego ruchem na drodze?
  109. Czy wymagać do projektów drogowych budowlanych dla dróg gminnych uprawnień w dziedzinie projektowania dróg publicznych?
  110. Czy przy każdej lokalizacji nowego zjazdu konieczne jest wykonanie projektu stałej organizacji ruchu?
  111. Jak podchodzić do sytuacji wniosków o przebudowę zjazdów gdy w sposób znaczący ulega zmianie sposób zagospodarowania nieruchomości na którą prowadzi istniejący zjazd?
  112. Jak proceduralnie zlikwidować stare nieużytkowane zjazdy z dróg publicznych?
  113. W czyjej gestii leży opracowanie projektu stałej organizacji ruchu na potrzeby funkcjonowania zjazdu objętego decyzją lokalizacyjną zarządcy drogi publicznej?

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708