www.szkoleniadrogowe.pl

„Trudne warunki” w procesie projektowania dróg i zatwierdzania projektów budowlanych. Aspekty prawne i projektowe.

Aktualnie nie prowadzimy wybranego szkolenia. Zgłoś chęć uczestnictwa, kiedy zapisy będą otwarte - poinformujemy Ciebie.

Szczegóły szkolenia:

UWAGA: Osoby chętne do skorzystania z tego programu są zachęcane do zapisów na potwierdzone w dniu 13 grudnia 2024 roku szkolenie „Podstawy projektowania geometrycznego dróg publicznych oraz problematyka trudnych warunków” prowadzone przez prof. dr hab inż. Mariusza Kiecia (grupa potwierdzona).

Link: https://szkoleniadrogowe.pl/produkt/podstawy-projektowania-geometrycznego-drog-publicznych/?attribute_pa_godzina=0900-1600&attribute_pa_tryb-szkolenia=stacjonarne&attribute_pa_miasto=warszawa

Podstawy prawne:
  1. ustawa Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.) – z uwzględnieniem zmian z 21 września 2022 roku,
  2. ustawa o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. (Dz.U. 1985 Nr 14 poz. 60 z późn. zm.) – z uwzględnieniem zmian z 21 września 2022 roku,
  3. ustawa Prawo Budowalne z dnia 07 lipca 1994 roku,
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych – obowiązujące od 21 września 2022 roku.
  5. Wzorce i standardy Ministra właściwego ds. Transportu (2022 – 2023) wydane na podstawie art. 17 ust. 3 i 4 ustawy o drogach publicznych.
Grupa dedykowana:
  • Projektanci budownictwa drogowego z uprawnieniami,
  • Inżynierowie drogownictwa,
  • Inżynierowie konstruktorzy,
  • Inżynierowie ruchu drogowego,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg publicznych,
  • Pracownicy organów administracji publicznej – zarządcy dróg gminnych wewnętrznych,
  • Pracownicy organów administracji architektoniczno-budowlanej – Starostwa Powiatowe, Urzędy Wojewódzkie.
  • Pracownicy organów administracji publicznej – organy zarządzające ruchem na drodze,
  • Pracownicy organów administracji publicznych – Starostwa Powiatowe,
  • Pracownicy organów administracji publicznych – Urzędy Wojewódzkie,
  • Deweloperzy inwestycji komercyjnych,
  • Deweloperzy inwestycji budownictwa mieszkaniowego,
  • Inwestorzy inwestycji drogowych,
  • Inwestorzy inwestycji niedrogowych ingerujących w geometrię drogi publicznej,

 

Szkolenie jest w szczególności dedykowane dla osób mających oceniać istnienie „trudnych warunków” w projektach drogowych budowlanych dających możliwość samoistnego odstępstwa od warunków podstawowych określonych w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.

Zrozumienie „trudnych warunków” przysparza istotnych problemów projektantom drogowym z uprawnieniami oraz organom administracji architektoniczno-budowlanej. Istota pojęcia „trudnych warunków” zostaje niejednokrotnie wypaczona lub nadużywana w celu ominięcia zasadniczych wymogów przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.

Istotne znaczenia ma także interpretacja „trudnych warunków” przez organy odwoławcze w postępowaniach prawnobudowlanych oraz przez sądy administracyjne.

Cel szkolenia:
  • Zrozumienie pojęcia „trudnych warunków” w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
  • Relacja pojęcia „trudnych warunków” do „podstawowych warunków” na drogach publicznych.
  • Unikanie praktyki nadużywania „trudnych warunków” w sytuacji możliwości spełnienia „warunków podstawowych”.
  • Działania zarządcy drogi publicznej (inwestora) w przypadku dostrzeżenia potencjalnej możliwości zaistnienia „trudnych warunków”.
  • Opiniowanie geometrii w projektach budowlanych z „trudnymi warunkami” przez organ zarządzający ruchem na drodze.
  • Rola projektanta drogowego w projektach obarczonych koniecznością wykazania istnienia „trudnych warunków”.
  • Zrozumienie różnic w odstępstwie od przepisów techniczno-budowlanych po wprowadzeniu do systemu prawa definicji „trudnych warunków”.
  • Tworzenie pisemnego uzasadnienia dla istnienia „trudnych warunków”.
  • Działania organu administracji architektoniczno-budowlanej w przypadku otrzymania projektu drogowego budowlanego z wykazaniem istnienia „trudnych warunków”.
  • Zrozumienie tego kto, kiedy i na jakim etapie uznaje fakt istnienia „trudnych warunków”.
  • „Trudne warunki” a zagospodarowania działki (nieruchomości) inwestora inwestycji niedrogowej.

 

Szkolenie ma pomóc w dobrym zrozumieniu wprowadzonego do polskiego systemu budownictwa drogowego pojęcia „trudnych warunków”. Ma także pozwolić uczestnikom zrozumieć jak procedować projekt drogowy budowlany obciążony istnieniem „trudnych warunków”.

Szkolenie ma także na celu ustrzec przez często praktyką nadużywania pojęcia „trudnych warunków”.

Prowadzący szkolenie prowadząc ożywioną dyskusję połączoną z prezentacją ukazuje znaczenie polskich i zagranicznych standardów w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Program szkolenia:

I. WSTĘP DO POJĘCIA „TRUDNE WARUNKI”. Zagadnienia podstawowe.

1. „Podstawowe warunki” przy projektowaniu dróg publicznych.
2. „Trudne warunki” przy projektowaniu dróg publicznych.
3. Rozumienie pojęcie „trudnych warunków”.
4. Przypadki istnienia „trudnych warunków”:

a. ukształtowanie terenu,
b. zagospodarowanie terenu,
c. warunki gruntowo-wodne,
d. oddziaływanie na środowisko.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]

5. Obrazowanie „trudnych warunków” w dokumentacji projektu budowlanego.
6. Sporządzenia pisemnego uzasadnienia istnienia „trudnych warunków” potwierdzających brak możliwości lub rażąco wysokie koszty zastosowania rozwiązania standardowego względem rozwiązania alternatywnego.

II. „TRUDNE WARUNKI” w praktyce zgłoszeń, pozwoleń na budowę i decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych (ZRID).

7. Konsekwencje zaistnienia „trudnych warunków” podczas kształtowania na etapie projektowym infrastruktury drogowej.
8. Kto decyduje o tym, iż istnieją trudne warunki?
9. Kto przesądza o tym, iż istnieją trudne warunki?
10. Kontestowanie faktu istnienia „trudnych warunków” – aspekty prawne i praktyczne.
11. Opiniowanie geometrii w projektach budowlanych z „trudnymi warunkami” przez organ zarządzający ruchem na drodze.

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

12. Trudne warunki a odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w rozumieniu art. 9 ust. 1 i 2 ustawy Prawo Budowlane
13. Znaczenie i rola organu administracji architektoniczno-budowlanej w uznawaniu istnienia „trudnych warunków” (Starosta, Wojewoda).
14. Rola organu odwoławczego (Wojewoda, Minister właściwy ds. Budownictwa) w uznawaniu istnienia „trudnych warunków”

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

15. „Trudne warunki” w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
16. „Trudne warunki” we Wzorcach i Standardach Ministra właściwego ds. Transportu – znaczenie prawne i interpretacyjne

III. REAKCJA SYSTEMU PRAWA na projekty budowlane z istnieniem „trudnych warunków”.

17. Praktyka stosowania „trudnych warunków”:

a. drogi i ich przekrój pod wiaduktami kolejowymi,
b. pomniki przyrody w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej drogi,
c. zabytkowe pierzeje ulic i budynki pod ochroną konserwatora zabytków,
d. istniejące zjazdy przed lub na skrzyżowaniach dróg publicznych wymagające przebudowy,
e. elementy infrastruktury drogowej w obszarze skrzyżowania,
f. stany istniejące i zastane (uwarunkowania historyczne).

18. Praktyka nadużywania „trudnych warunków” – jak reagować w takich sytuacjach?
19. „Trudne warunki” w stosunku do zagospodarowania nieruchomości (działki) inwestora inwestycji niedrogowej.
20. Powinne działania uprawnionego projektanta drogowego.
21. Orzecznictwo organów odwoławczych w sprawie „trudnych warunków”.
22. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie „trudnych warunków”
23. Analiza przypadków z praktyki i rekomendacje do podejmowania właściwych działań.

[Dyskusja/przypadki z praktyki]

Dodatkowe informacje:

Podczas ostatnich szkoleń trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:

  1. Czy mogę wziąć eksperta który napiszę mi analizę że są „trudne warunki”?
  2. Kto może napisać opracowanie potwierdzające fakt istnienia „trudnych warunków”?
  3. Czy audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego może potwierdzić fakt istnienia „trudnych warunków”?
  4. Co jak Starosta lub Wojewoda kwestionuje fakt istnienia „trudnych warunków” i uważa że nie ma „trudnych warunków”? Czy mogę jakoś odwołać się od takiej interpretacji organu który odmawia przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych lub odmawia wydania pozwolenia na budowę bo twierdzi że nie ma „trudnych warunków”?
  5. Czy jak są „trudne warunki” to w ogóle mogę składać wniosek o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych dla dróg?
  6. Co robi Minister Infrastruktury jak się okaże że jest złożone odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych a są „trudne warunki”?
  7. Czy klasa drogi ma wpływ na „trudne warunki”?
  8. Czy do istniejącego ukształtowania lub zagospodarowania terenu generującego problemy projektowe – a tym samym „trudne warunki” – należy uznać stanowisko Konserwatora Zabytków co do braku możliwości przesunięcia obiektu zabytkowego?
  9. Co to znaczy „rażąco wysokie koszty względem rozwiązania alternatywnego” przy definicji „trudnych warunków”?
  10. Czy według nowych przepisów techniczno-budowlanych dla dróg mogę lokalizować zjazd zwykły na skrzyżowaniu jeśli są „trudne warunki”? Jak rozumieć wtedy „obszar skrzyżowania” w kontekście „trudnych warunków”?
  11. Czy jak są „trudne warunki” to mogę w ogóle odstąpić od stosowania przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych?
  12. Jak się mają wzorce i standardy (wytyczne) wydane przez Ministra Infrastruktury do kwestii „trudnych warunków”? Są tam rysunki rozwiązań dla „trudnych warunków” – ale czy to tak zawsze trzeba stosować przy projektowaniu dróg czy to są tylko propozycje?
  13. Jak zmusić organ administracji architektoniczno-budowlanej (Starostę lub Wojewodę) do uznania faktu istnienia „trudnych warunków”?
  14. Czy „trudne warunki” mogą wynikać z uwarunkowań funkcjonalno-ruchowych?
  15. Czy Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych daje jakieś przykłady „trudnych warunków”?
  16. Czy jak są „trudne warunki” to ja jako projektant drogowy mam pełną elastyczność w stosowanych rozwiązaniach?
  17. Kto ponosi odpowiedzialność prawną za zastosowanie „trudnych warunków” – projektant drogowy czy organ, który wydaje pozwolenia na budowę? Jaki są konsekwencje prawne wadliwego przyjęcia „trudnych warunków”?
  18. Co jeśli projektant drogowy symuluje i wymyśla istnienie „trudnych warunków” chociaż wiadomo, że ich nie ma?
  19. Co jeśli wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej jest blokowany ze względu na brak udowodnienia „trudnych warunków”?
  20. Jak rozumieć „mijanki dla pieszych” w kontekście „trudnych warunków” w przepisach techniczno-budowlanych?
  21. Czy mogę zawęzić pas ruchu drogi klasy G do 3,00 m w „trudnych warunkach”?
  22. Jak powinna wyglądać szerokość opasek w „trudnych warunkach”?
  23. Czy można zmniejszyć skrajnię pionową w „trudnych warunkach” jeśli projektuję przejście pod istniejącym wiaduktem kolejowym będących pod ochroną konserwatora zabytków?
  24. Jak wygląda relacja istniejących „obiektów obcych” w pasie drogi publicznej do „trudnych warunków”? Czy należy drogę projektować z ich zachowaniem i wykazywaniem „trudnych warunków” czy traktować je jako element niestanowiący przesłanki do stwierdzenia „trudnych warunków”?

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708