UWAGA: Osoby chętne do skorzystania z tego programu są zachęcane do zapisów na potwierdzone w dniu 13 grudnia 2024 roku szkolenie „Podstawy projektowania geometrycznego dróg publicznych oraz problematyka trudnych warunków” prowadzone przez prof. dr hab inż. Mariusza Kiecia (grupa potwierdzona).
Szkolenie jest w szczególności dedykowane dla osób mających oceniać istnienie „trudnych warunków” w projektach drogowych budowlanych dających możliwość samoistnego odstępstwa od warunków podstawowych określonych w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Zrozumienie „trudnych warunków” przysparza istotnych problemów projektantom drogowym z uprawnieniami oraz organom administracji architektoniczno-budowlanej. Istota pojęcia „trudnych warunków” zostaje niejednokrotnie wypaczona lub nadużywana w celu ominięcia zasadniczych wymogów przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Istotne znaczenia ma także interpretacja „trudnych warunków” przez organy odwoławcze w postępowaniach prawnobudowlanych oraz przez sądy administracyjne.
Szkolenie ma pomóc w dobrym zrozumieniu wprowadzonego do polskiego systemu budownictwa drogowego pojęcia „trudnych warunków”. Ma także pozwolić uczestnikom zrozumieć jak procedować projekt drogowy budowlany obciążony istnieniem „trudnych warunków”.
Szkolenie ma także na celu ustrzec przez często praktyką nadużywania pojęcia „trudnych warunków”.
Prowadzący szkolenie prowadząc ożywioną dyskusję połączoną z prezentacją ukazuje znaczenie polskich i zagranicznych standardów w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego.
I. WSTĘP DO POJĘCIA „TRUDNE WARUNKI”. Zagadnienia podstawowe.
1. „Podstawowe warunki” przy projektowaniu dróg publicznych.
2. „Trudne warunki” przy projektowaniu dróg publicznych.
3. Rozumienie pojęcie „trudnych warunków”.
4. Przypadki istnienia „trudnych warunków”:
a. ukształtowanie terenu,
b. zagospodarowanie terenu,
c. warunki gruntowo-wodne,
d. oddziaływanie na środowisko.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy]
5. Obrazowanie „trudnych warunków” w dokumentacji projektu budowlanego.
6. Sporządzenia pisemnego uzasadnienia istnienia „trudnych warunków” potwierdzających brak możliwości lub rażąco wysokie koszty zastosowania rozwiązania standardowego względem rozwiązania alternatywnego.
II. „TRUDNE WARUNKI” w praktyce zgłoszeń, pozwoleń na budowę i decyzji zezwalających na realizację inwestycji drogowych (ZRID).
7. Konsekwencje zaistnienia „trudnych warunków” podczas kształtowania na etapie projektowym infrastruktury drogowej.
8. Kto decyduje o tym, iż istnieją trudne warunki?
9. Kto przesądza o tym, iż istnieją trudne warunki?
10. Kontestowanie faktu istnienia „trudnych warunków” – aspekty prawne i praktyczne.
11. Opiniowanie geometrii w projektach budowlanych z „trudnymi warunkami” przez organ zarządzający ruchem na drodze.
[Dyskusja/przypadki z praktyki]
12. Trudne warunki a odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w rozumieniu art. 9 ust. 1 i 2 ustawy Prawo Budowlane
13. Znaczenie i rola organu administracji architektoniczno-budowlanej w uznawaniu istnienia „trudnych warunków” (Starosta, Wojewoda).
14. Rola organu odwoławczego (Wojewoda, Minister właściwy ds. Budownictwa) w uznawaniu istnienia „trudnych warunków”
[Dyskusja/przypadki z praktyki]
15. „Trudne warunki” w przepisach techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
16. „Trudne warunki” we Wzorcach i Standardach Ministra właściwego ds. Transportu – znaczenie prawne i interpretacyjne
III. REAKCJA SYSTEMU PRAWA na projekty budowlane z istnieniem „trudnych warunków”.
17. Praktyka stosowania „trudnych warunków”:
a. drogi i ich przekrój pod wiaduktami kolejowymi,
b. pomniki przyrody w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanej drogi,
c. zabytkowe pierzeje ulic i budynki pod ochroną konserwatora zabytków,
d. istniejące zjazdy przed lub na skrzyżowaniach dróg publicznych wymagające przebudowy,
e. elementy infrastruktury drogowej w obszarze skrzyżowania,
f. stany istniejące i zastane (uwarunkowania historyczne).
18. Praktyka nadużywania „trudnych warunków” – jak reagować w takich sytuacjach?
19. „Trudne warunki” w stosunku do zagospodarowania nieruchomości (działki) inwestora inwestycji niedrogowej.
20. Powinne działania uprawnionego projektanta drogowego.
21. Orzecznictwo organów odwoławczych w sprawie „trudnych warunków”.
22. Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawie „trudnych warunków”
23. Analiza przypadków z praktyki i rekomendacje do podejmowania właściwych działań.
[Dyskusja/przypadki z praktyki]
Podczas ostatnich szkoleń trener udzielił wyczerpujących szczegółowych odpowiedzi na postawione poniżej pytania:
Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabronione jest wykorzystywanie, kopiowanie, zmienianie i udostępnianie w jakikolwiek sposób i jakiejkolwiek formie informacji przedstawianych na stronie internetowej www.szkoleniadrogowe.pl bez pisemnej zgody autora i administratora strony.
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o.
ul. Wielicka 45 lok. 4
02 – 657 Warszawa
NIP: 5214083701
REGON: 529510510
KRS: 0001124016