www.szkoleniadrogowe.pl

Interpretacja i rekonstrukcja przebiegu wypadku drogowego – kwestie praktyczne.

Aktualnie prowadzimy zapisy na poniższe tryby i miejsca szkoleń:

Tryb szkoleniaMiastoData SzkoleniaCena nettoWybierzhf:att:pa_tryb-szkoleniahf:att:pa_miasto
*obniżona cena szkolenia obowiązuje przy zapisie na minimum 2 tygodnie przed terminem szkolenia.

Szczegóły szkolenia:

Celem szkolenia jest poznanie specyficznej wiedzy związanej z pracą biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych. Dotyczy to w szczególności przypadków, w których przebieg wypadku drogowego nie został dobrze udokumentowany przez Policję co nasuwa wątpliwości prawne, proceduralne, techniczne i interpretacyjne w zakresie ustalenia sprawcy wypadku drogowego. Szkolenie stanowi ciekawy przekrojowy materiał ukazujący niuanse związane z pracą biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego. W szczególności odsłania ono kuluary pracy biegłego oraz możliwość elastycznego kształtowania opinii, co stanowi poważny problem dla sądów, Prokuratury i Policji. Prowadzący w niezwykle atrakcyjny sposób ukazuje w jaki sposób niejednokrotnie dochodzi do manipulowania wynikami wydawanych opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych, a jednocześnie ukazuje jak sędzia orzekający w sprawie oraz Prokuratura może przeciwdziałać takim sytuacjom. Omawiane są także częste przypadki odgórnego wychodzenia z założenia przez Policję, iż „niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” (piesi, rowerzyści) są Pokrzywdzonymi w zdarzeniach drogowych (wypadkach drogowych), w sytuacji gdy całokształt dokładnej analizy przedstawia zupełnie inny obraz sprawy. Prowadzący szkolenie w niezwykle intrygujący sposób ukazuje także konsekwencje wydawanych opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego na płaszczyźnie odszkodowań komunikacyjnych oraz możliwych wyłudzeń takich odszkodowań. Szkolenie stanowi niezwykle atrakcyjną ofertę dla sądów, Prokuratur, adwokatów, radców prawnych oraz biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.

Podstawy prawne:
  1. ustawa z dnia 06 czerwca 1997 roku Kodeks Karny,
  2. ustawa z dnia 06 czerwca 1997 roku Kodeks Postępowania Karnego,
  3. ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 roku o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (ustawa nowelizująca ustawę o drogach publicznych i ustawę Prawo o ruchu drogowym),
  4. ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (w wersji znowelizowanej od 21 września 2022 roku),
  5. ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (w wersji znowelizowanej od 21 września 2022 roku),
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych,
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
Grupa dedykowana:
  • Sędziowie sądów karnych – Sądy Rejonowe,
  • Sędziowie sądów karnych – Sądy Okręgowe,
  • Sędziowie Sądu Najwyższego,
  • Prokuratorzy,
  • Adwokaci,
  • Radcowie Prawni,
  • Biegli z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych,
  • Biegli z zakresu psychologii transportu drogowego,
  • Biegli z zakresu psychiatrii i psychologii.
  • Pracownicy Policji – Wydziały Ruchu Drogowego,
  • Laboratoria Kryminalistyczne Policji.
Cel szkolenia:
  • Umiejętność gromadzenia materiału dowodowego w sprawie wypadku drogowego,
  • Czynności na miejscu wypadku drogowego,
  • Zrozumienie zaawansowanych kwestii postępowania przygotowawczego w postępowaniach o przestępstwa w ruchu drogowym,
  • Zrozumienie zaawansowanych kwestii postępowania sądowego w postępowaniach o przestępstwa w ruchu drogowym,
  • Najczęstsze uchybienia w procedurze dokumentowania przebiegu wypadku drogowego przez Policję,
  • Metody usuwania uchybień wygenerowanych przez Policję
  • Priorytety w bezpieczeństwie ruchu drogowego – widoczność czy zasady pierwszeństwa?
  • Jakość opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego,
  • Skala i zakres możliwości „manipulowania wynikami opinii biegłego sądowego z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych”,
  • Rola sędziego przy ocenie potencjalnych możliwości modyfikowania opinii biegłego sądowego z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych,
  • Konieczność powoływania nowych biegłych – co jest nowym faktem i okolicznością w sprawie?
  • Niska jakość biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego – jak przeciwdziałać wadliwej ocenie przebiegu wypadku drogowego?
  • Znaczenie istniejącej organizacji ruchu w rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego – weryfikacja dokumentacji projektowej i legalności oznakowania,
  • Umiejętność interpretacji przez Prokuraturę oraz Sąd programu sygnalizacji świetlnej – elementy podstawowe dla oceny zachowań uczestników wypadku drogowego.
  • Rola pieszego w wypadku drogowym,
  • Czy zawsze niechroniony uczestnik ruchu drogowego ma być Pokrzywdzonym? – błędy ocenne Prokuratury i sądów karnych.
Program szkolenia:

ZAGADNIENIA WSTĘPNE

1. Typologia przestępstw w ruchu drogowym z art. 177 § 1, art. 177 § 2, 178 § 1, 1a i 3 oraz art. 178a § 1 i 4 Kodeksu Karnego.
2. Formy podstawowe i formy kwalifikowane.
3. „Umyślność” lub „nieumyślność” przestępstwa z art. 177 § 1 i 2 Kodeksu Karnego (wypadek komunikacyjny).

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowania wypadków drogowych]

CZĘŚĆ I: Wypadek drogowy – czynności realizowane w miejscu wypadku drogowego.

4. Czynności na miejscu wypadku drogowego. Dokumentacja procesowa z miejsca wypadku drogowego.
5. Najczęstsze uchybienia w dokumentacji sporządzonej przez Policję z miejsca wypadku.

6. Znaczenie oględzin powypadkowych dla postępowania przygotowawczego:

a. miejsce odrzutu pojazdów,
b. lokalizacja pojazdów względem miejsca wypadku,
c. oględziny pojazdów i stanu technicznego pojazdów,
d. ślady na jezdni,
e. stan techniczny opon i oświetlenia pojazdu,
f. pora wypadku drogowego,
g. oświetlenie drogi w miejscu wypadku,
h. ocena warunków widoczności uczestników wypadku,

7. Ocena zasadności powołania biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
8. Najczęstsze uchybienia biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
9. Tendencyjność opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych powołanych przez Prokuraturę:

a. problematyka „autosugestii” biegłego (manipulowanie wynikami i obliczeniami – możliwa skala rozbieżności),
b. trudność w określeniu sprawstwa i winy wybranego uczestnika ruchu drogowego w przypadku naruszenia przez obu uczestników wypadku drogowego przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym,
c. brak możliwości poczynienia ustaleń, a przypuszczenia na etapie sporządzania opinii.

10. Wpływ opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych na dalszy przebieg postępowania karnego.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]

CZĘŚĆ II: Opinia biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego.

13. Rola biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego.

14. Rodzaje programów do symulacji przebiegu wypadku drogowego.

15. Istniejące zagrożenia programów komputerowych do symulacji przebiegu wypadku drogowego.

  • problematyka wzorów,
  • problematyka typów pojazdów,
  • problematyka interpretacji stanów niejasnych,
  • rola zeznań świadków,
  • rola udokumentowanych śladów powypadkowych na jezdni, chodnikach, pasach zieleni i infrastrukturze drogowej,
  • dane wyjściowe a wyniki symulacji.

16. Problematyka winy, przyczyniania się do winy, „współwiny”- skutki dla dalszego postępowania karnego.
17. Słaba jakość danej opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego jako problem proceduralny i prawnomaterialny dla sądu karnego – jak przeciwdziałać?

18. Znaczenie opinii prywatnych z zakresu rekonstrukcji wypadku drogowego.

19. Odczyt i interpretacja programu sygnalizacji świetlnej przy wypadkach drogowych na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]

CZĘŚĆ III: Skutki wydanej opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.

20. „Wina” oraz „przyczynienie się do winy”. Problematyka interpretacyjna dla biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
21.  Opinia biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych jako możliwa podstawa do wyłudzeń odszkodowawczych (odszkodowania komunikacyjne).

22. Ilość wydawanych opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych w sprawie jednego wypadku drogowego – jak ocenić która z opinii jest najbardziej wiarygodna w przypadku sprzecznych wniosków z opinii?

23. Zakres i sposób sporządzania opinii uzupełniających:

  • opinie uzupełniające ustne biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych,
  • opinie uzupełniające pisemne biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.

[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]

Chcesz skorzystać z programu szkolenia?

Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .

Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708