Tryb szkolenia | Miasto | Data Szkolenia | Cena netto | Wybierz | hf:att:pa_tryb-szkolenia | hf:att:pa_miasto |
---|
Celem szkolenia jest poznanie specyficznej wiedzy związanej z pracą biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych. Dotyczy to w szczególności przypadków, w których przebieg wypadku drogowego nie został dobrze udokumentowany przez Policję co nasuwa wątpliwości prawne, proceduralne, techniczne i interpretacyjne w zakresie ustalenia sprawcy wypadku drogowego. Szkolenie stanowi ciekawy przekrojowy materiał ukazujący niuanse związane z pracą biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego. W szczególności odsłania ono kuluary pracy biegłego oraz możliwość elastycznego kształtowania opinii, co stanowi poważny problem dla sądów, Prokuratury i Policji. Prowadzący w niezwykle atrakcyjny sposób ukazuje w jaki sposób niejednokrotnie dochodzi do manipulowania wynikami wydawanych opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych, a jednocześnie ukazuje jak sędzia orzekający w sprawie oraz Prokuratura może przeciwdziałać takim sytuacjom. Omawiane są także częste przypadki odgórnego wychodzenia z założenia przez Policję, iż „niechronieni uczestnicy ruchu drogowego” (piesi, rowerzyści) są Pokrzywdzonymi w zdarzeniach drogowych (wypadkach drogowych), w sytuacji gdy całokształt dokładnej analizy przedstawia zupełnie inny obraz sprawy. Prowadzący szkolenie w niezwykle intrygujący sposób ukazuje także konsekwencje wydawanych opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego na płaszczyźnie odszkodowań komunikacyjnych oraz możliwych wyłudzeń takich odszkodowań. Szkolenie stanowi niezwykle atrakcyjną ofertę dla sądów, Prokuratur, adwokatów, radców prawnych oraz biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
ZAGADNIENIA WSTĘPNE
1. Typologia przestępstw w ruchu drogowym z art. 177 § 1, art. 177 § 2, 178 § 1, 1a i 3 oraz art. 178a § 1 i 4 Kodeksu Karnego.
2. Formy podstawowe i formy kwalifikowane.
3. „Umyślność” lub „nieumyślność” przestępstwa z art. 177 § 1 i 2 Kodeksu Karnego (wypadek komunikacyjny).
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowania wypadków drogowych]
CZĘŚĆ I: Wypadek drogowy – czynności realizowane w miejscu wypadku drogowego.
4. Czynności na miejscu wypadku drogowego. Dokumentacja procesowa z miejsca wypadku drogowego.
5. Najczęstsze uchybienia w dokumentacji sporządzonej przez Policję z miejsca wypadku.
6. Znaczenie oględzin powypadkowych dla postępowania przygotowawczego:
a. miejsce odrzutu pojazdów,
b. lokalizacja pojazdów względem miejsca wypadku,
c. oględziny pojazdów i stanu technicznego pojazdów,
d. ślady na jezdni,
e. stan techniczny opon i oświetlenia pojazdu,
f. pora wypadku drogowego,
g. oświetlenie drogi w miejscu wypadku,
h. ocena warunków widoczności uczestników wypadku,
7. Ocena zasadności powołania biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
8. Najczęstsze uchybienia biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
9. Tendencyjność opinii biegłych sądowych z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych powołanych przez Prokuraturę:
a. problematyka „autosugestii” biegłego (manipulowanie wynikami i obliczeniami – możliwa skala rozbieżności),
b. trudność w określeniu sprawstwa i winy wybranego uczestnika ruchu drogowego w przypadku naruszenia przez obu uczestników wypadku drogowego przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym,
c. brak możliwości poczynienia ustaleń, a przypuszczenia na etapie sporządzania opinii.
10. Wpływ opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych na dalszy przebieg postępowania karnego.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]
CZĘŚĆ II: Opinia biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego.
13. Rola biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego.
14. Rodzaje programów do symulacji przebiegu wypadku drogowego.
15. Istniejące zagrożenia programów komputerowych do symulacji przebiegu wypadku drogowego.
16. Problematyka winy, przyczyniania się do winy, „współwiny”- skutki dla dalszego postępowania karnego.
17. Słaba jakość danej opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadku drogowego jako problem proceduralny i prawnomaterialny dla sądu karnego – jak przeciwdziałać?
18. Znaczenie opinii prywatnych z zakresu rekonstrukcji wypadku drogowego.
19. Odczyt i interpretacja programu sygnalizacji świetlnej przy wypadkach drogowych na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]
CZĘŚĆ III: Skutki wydanej opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
20. „Wina” oraz „przyczynienie się do winy”. Problematyka interpretacyjna dla biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych.
21. Opinia biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych jako możliwa podstawa do wyłudzeń odszkodowawczych (odszkodowania komunikacyjne).
22. Ilość wydawanych opinii biegłego sądowego z zakresu ruchu drogowego i rekonstrukcji wypadków drogowych w sprawie jednego wypadku drogowego – jak ocenić która z opinii jest najbardziej wiarygodna w przypadku sprzecznych wniosków z opinii?
23. Zakres i sposób sporządzania opinii uzupełniających:
[Dyskusja, przykłady z praktyki/kazusy; przykłady opiniowanych wypadków drogowych]
Sprawdź „TERMINARZ SZKOLEŃ OTWARTYCH” i wypełnił zgłoszenie uczestnictwa.
Jeśli masz jakieś dodatkowe pytania dotyczące formy, sposobu i trybu przeprowadzenia szkolenia
pozostajemy do twojej dyspozycji pod adresem poczty elektronicznej szkolenia@szkoleniadrogowe.pl .
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o. | ul. Wielicka 45 lok. 4, 02 – 657 Warszawa
e-mail: szkolenia@szkoleniadrogowe.pl | tel.: +48 501 691 708
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zabronione jest wykorzystywanie, kopiowanie, zmienianie i udostępnianie w jakikolwiek sposób i jakiejkolwiek formie informacji przedstawianych na stronie internetowej www.szkoleniadrogowe.pl bez pisemnej zgody autora i administratora strony.
Szkolenia Drogowe Sp. z o. o.
ul. Wielicka 45 lok. 4
02 – 657 Warszawa
NIP: 5214083701
REGON: 529510510
KRS: 0001124016